Numărul abandonurilor şcolare timpurii, în creştere

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Numărul abandonurilor şcolare timpurii, în creştere

Social 04 Noiembrie 2006 / 00:00 791 accesări

Creşterea continuă a ratei abandonului şcolar în învăţămîntul primar şi gimnazial face problematică atingerea ţintei stabilite de UE în perspectiva anului 2010, de reducere a ratei abandonului şcolar timpuriu. Potrivit datelor Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEdC), în perioada 2000-2005, abandonul şcolar (calculat prin metoda „intrare-ieşire”) a înregistrat un trend continuu ascendent, atît pe ansamblul învăţămîntului primar şi gimnazial, cît şi pe cele două cicluri ale acestuia. Creşterea este, la nivelul celor două cicluri, de la 0,6 % în anul şcolar 2000/2001, la 1,5% în 2003/2004 şi, respectiv, 1,7% în 2004/2005. Se observă, aşadar, că şi la nivelul anului şcolar 2004/2005 continuă reducerea nivelului de participare la educaţie şi eficienţa internă a acesteia. În acelaşi interval (2000-2005), în învăţămîntul primar s-a înregistrat o creştere a ratei abandonului de la 0,6% la 1,3%, iar în gimnaziu, de la 0,6% la 2,0%. Potrivit acestor date, în intervalul de referinţă, rata abandonului şcolar anual a crescut de aprox. trei ori pe ansamblul nivelului primar şi gimnazial, respectiv în ciclul gimnazial şi de peste două ori în învăţămîntul primar.

La nivelul învăţămîntului profesional, rata abandonului a fost de 5,5%, cu impact asupra eficienţei interne a acestui segment al sistemului de educaţie. Luînd în considerare numai ultimul an al perioadei de referinţă (2005), pentru fiecare ciclu se constată o rată mai ridicată a abandonului în mediul rural, comparativ cu zonele urbane: 1,4%, respectiv 1,3% la nivelul învăţămîntului primar şi 2,2%, respectiv 1,8% în gimnaziu. Cea mai ridicată rată a abandonurilor şcolare în ciclurile primar şi gimnazial a fost înregistrată în anul şcolar 2004/2005: 11,3%, respectiv 14,7%. La nivelul anului 2005, valoarea indicatorului pentru România înregistra 20,8%, spre deosebire de ţări precum Slovenia – 4,3%, Polonia – 5,5%, Republica Cehă – 6,4%, statele membre UE – 14,9%. Datele comparative privind indicatorul rata de părăsire timpurie a sistemului de educaţie a tinerilor în vîrstă de 18-24 ani ilustrează faptul că România continuă să se situeze mult sub nivelul statelor membre sau care au aderat recent la UE. Potrivit ministrului Educaţiei Mihail Hărdău, perspectiva atingerii ţintei stabilite de UE – reducerea valorii acestui indicator la maximum 10%, pînă în anul 2010, este încă problematică dacă sînt luate în considerare tendinţele ascendente înregistrate de abandonul şcolar în ciclul primar şi gimnazial.



12