Preţ de referinţă umflat pentru drumurile comunale

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Tain de 10%…

Preţ de referinţă umflat pentru drumurile comunale

Eveniment 16 Aprilie 2010 / 00:00 732 accesări

Specialiştii Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) au fixat pentru modernizarea unui drum comunal un cost unitar de referinţă de 165.139 euro/km, în condiţiile în care drumul are o lăţime 5 metri şi o lăţime a acostamentului de 2x 0,75 metri, potrivit standardelor de cost al lucrărilor de investiţii. Acest preţ a fost deja aprobat de Guvern în cadrul ultimei şedinţe ce a avut loc miercuri. Modernizarea drumului comunal presupune îmbunătăţirea elementelor geometrice şi a căilor de rulare, aducerea structurilor rutiere la parametrii tehnici corespunzători categoriei drumului, realizarea unui profil transversal cu elemente geometrice care să se încadreze în prevederile legale, o viteză de proiectare de 20-40km/h. La realizarea unui astfel de drum se presupune că traseul său se suprapune în totalitate peste unul existent şi că se încadrează în clasa tehnică V, categoria de importanţă C. Sistemul rutier propus de către realizatorii proiectului, respectiv de reprezentanţii Institutului Naţional de Cercetare Dezvoltare în Construcţii, Urbanism şi Dezvoltarea Teritorială, prevede asigurarea scurgerii apelor: rigole, şanţuri trapezoidale în afara localităţilor; acostamente amenajate; 15 cm balast pentru reprofilare; 10 cm de macadam; 4 cm strat de legătură BAD 25 şi 4 cm de uzură BA 16. La stabilirea costului unitar pentru 1 km de drum comunal modernizat s-au avut în vedere cheltuieli diverse şi neprevăzute de 10% din valoarea totală a proiectului, cheltuieli legate de proiectare şi inginerie de 3%, realizarea consultanţei - 1% din costul total, organizarea de şantier - 2,5% din costuri - şi cheltuieli cu asistenţa tehnică de 1,5% din valoarea lucrării. Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri (RAJDP) Constanţa consideră că preţul pentru un astfel de drum este destul de ridicat. “La nivelul RAJDP, preţul pentru un astfel de drum este cu 10% mai mic. Un astfel de drum nu permite o circulaţie intensă a autovehiculelor de tonaj mare, care ar putea distruge un astfel de drum. Aceste drumuri sunt mult mai utile pentru zonele rezidenţiale sau, în cazul nostru, pe post de uliţe”, a declarat directorul RAJDP, Adrian Gâmbuţeanu. El a precizat că la nivelul judeţului Constanţa nu se fac astfel de drumuri, având în vedere că traficul este destul de intens mai ales în ceea ce priveşte vehiculele de tonaj mare.



12