Rata abandonului şcolar, scăzută de investiţiile în grădiniţe şi creşe

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Rata abandonului şcolar, scăzută de investiţiile în grădiniţe şi creşe

Social 22 Septembrie 2008 / 00:00 732 accesări

Ca metodă pentru reducerea abandonului şcolar şi a costurilor ulterioare, Eugen Crai, coordonator de programe UNICEF, a explicat posibilitatea subvenţionării înscrierii în grădiniţe şi creşe a copiilor din familii vulnerabile. El a prezent sîmbătă, la Conferinţa Parteneriatelor pentru Servicii Publice de Calitate, organizată de Institutul pentru Politici Publice. „Investiţia în educaţia timpurie, ca prim pas în traiectoria educaţională, înseamnă asistaţi social mai puţin în 20 de ani. În general, orice intervenţie, astăzi, în serviciile sociale va însemna în 20 de ani o descreştere a procentului de care autorităţile locale se plîng că îl alocă pentru asistenţă socială”, a declarat Eugen Crai. El a precizat că studiile au indicat că o bună intervenţie la nivelul educaţiei timpurii descreşte fundamental rata de abandon şcolar în învăţămîntul primar. „Ar costa autoritatea locală mai puţin să subvenţioneze participarea la un serviciu de educaţie timpurie decît să finanţeze un serviciu paralel de centre de zi, care atrage doar copii din familii vulnerabile, socializarea lor fiind limitată la... familiile vulnerabile”, a mai precizat el, adăugînd că, în cadrul unei colaborări cu Ministerul Educaţiei, UNICEF a dezvoltat reperele fundamentale pentru educaţie şi dezvoltare timpurie, în baza cărora este elaborat în prezent un curriculum de educaţie timpurie (de la naştere la 6 ani). Totodată, el a recomandat şi investiţia în educaţia parentală, astfel încît părinţii să afle care sînt metodele moderne de creştere a copiilor. Eugen Crai a apreciat că, în momentul de faţă, cadrul legislativ satisface toate drepturile copilului, iar finanţarea serviciilor sociale este satisfăcătoare, provocările fiind legate mai ales de implementarea cadrului legal şi a politicilor publice. În acest sens, el a apreciat că ar putea exista probleme legate de management, comunicare şi informare, în contextul în care există diferenţe semnificative între manierele în care autorităţile locale se ocupă de problema serviciilor sociale. Crai a mai atras atenţia asupra importanţei pe care o are calitatea personalului care se ocupă de copii şi a recomandat creşterea resurselor alocate pentru salarizarea şi calificarea acestuia. De asemenea, a sugerat o mai strînsă colaborare a autorităţilor locale cu partenerii nonguvernamentali, inclusiv subcontractarea unor servicii, fie către sectorul privat, fie către organizaţii non-profit care au expertiza socială. Pe de altă parte, el a remarcat că eficienţa serviciilor este periclitată şi de faptul că există „o disoluţie a mediului familial” (300.000 de copii cu părinţi plecaţi în străinătate), iar provocările sociale sînt diferite faţă de cele de acum 15-18 ani. Crai a mai recomandat o analiză a costului unitar alocat pentru creşterea unui copil şi nu o evaluare globală a sumelor destinate serviciilor sociale. „Dacă se vor calcula aceste costuri, prognoza şi planificarea bugetară vor fi mult mai eficiente, iar controlul privind utilizarea resurselor financiare va fi mult mai performant”, a mai precizat reprezentantul UNICEF.



12