Şomajul afectează tinerii cu nivel redus de educaţie

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Şomajul afectează tinerii cu nivel redus de educaţie

Social 04 Noiembrie 2006 / 00:00 742 accesări

Potrivit Raportului asupra stării sistemului naţional de învăţămînt, realizat sub coordonarea ministrului Educaţiei şi Cercetării, Mihail Hărdău, în anul 2005 s-a înregistrat o scădere cu aprox. 20% a numărului tinerilor cu vîrste între 15 şi 24 ani, fără un loc de muncă. Cu toate acestea, tinerii din această grupă de vîrstă continuă să se confrunte cu cele mai mari dificultăţi de inserţie pe piaţa muncii, reprezentînd aproape 30% din numărul total al şomerilor, potrivit datelor Biroului Internaţional al Muncii. În raport se arată că rata şomajului rămîne ridicată, în special la tinerii cu nivel redus de educaţie, chiar dacă a înregistrat o scădere de aprox. 1,7 puncte procentuale în comparaţie cu anul 2004, ajungînd la 19,3%. Totodată, în 2005, rata şomajului la bărbaţi a fost cu aproape 2,4 puncte procentuale mai ridicată în comparaţie cu cea înregistrată în cazul femeilor, valorile fiind apropiate celor înregistrate în anul precedent. Rata şomajului în cazul tinerilor din mediul urban este cu 11,5 puncte procentuale mai ridicată în comparaţie cu mediul rural, se mai arată în raportul Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEdC).

Această diferenţă a crescut uşor în comparaţie cu 2004. Totuşi, în evaluarea acestei situaţii, trebuie să se ţină seama de faptul că foarte mulţi tineri din mediul rural fac parte din populaţia ocupată în agricultură (lucrător agricol neremunerat). Indicatorul evidenţiază adaptarea încă insuficientă a sistemului de educaţie şi formare la cerinţele pieţei forţei de muncă. De asemenea, fenomenul şomajului la tineri reflectă faptul că multe companii au reţineri în a angaja forţă de muncă fără experienţă. Astfel, în 2005, peste 77% din tinerii fără un loc de muncă cu vîrste între 15 şi 24 de ani erau şomeri care nu au lucrat niciodată. În România, nivelul ratei şomajului în cazul tinerilor este apropiat sau chiar mai scăzut în comparaţie cu cel înregistrat în alte state europene, se mai precizează în raport. Ministrul Educaţiei, Mihail Hărdău apreciază că este necesară o analiză mai atentă a competenţelor pe care angajatorii din România le consideră indispensabile pentru succesul companiilor lor şi le aşteaptă din partea absolvenţilor.



12