Arca lui Noe spre Arca din suflete

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Călătorie muzicală şi spirituală

Arca lui Noe spre Arca din suflete

Cultură 24 Iunie 2013 / 00:00 661 accesări

Fiecare concert pe care Harry Tavitian îl susţine în oraşul natal reprezintă un eveniment special pentru admiratorii de la malul mării, care se întâlnesc rar cu pianistul constănţean şi cu jazz-ul care îl inspiră. Un astfel de moment unic şi irepetabil - deoarece jazz-ul înseamnă, de fiecare dată, spontaneitate şi originalitate - s-a petrecut şi sâmbătă seară, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet (TNOB) „Oleg Danovski”. Pe scena TNOB, Harry şi invitaţii săi au susţinut concertul „De la Arca lui Noe la Arca din Tăbăcărie”, dedicat strângerii de fonduri destinate Centrului „Arca” pentru persoane cu dizabilităţi, situat în parcul Tăbăcărie, lângă biserica din lemn cu hramul „Sfântul Mare Mucenic Mina”.

PLUTIRI PE MĂRILE SUFLETULUI Cu barba sa patriarhală, amintind de „tata Noe”, Harry Tavitian şi invitaţii săi, fiica Aida Tavitian, percuţioniştii Jean Baciu şi Cserey Csaba, alături de tânărul pianist Vlad Făcăianu, au transformat Teatrul „Oleg Danovski” într-o adevărată arcă. O arcă ce, timp de aproximativ trei ore, a transmis, în plutirea sa spre ţărmul speranţei, mesajul păcii şi al încrederii în bine şi frumos, în umanitate.

„Sunt foarte bucuros că ne aflăm în seara aceasta (n.r. sâmbătă) aici, în această atmosferă atât de caldă. Sunt bucuros că putem face această lucrare împreună,e pentru tinerii aflaţi în îngrijirea Centrului „Arca”, aparţinând Asociaţiei Sfântului Mare Mucenic Mina”, a spus Harry, în deschiderea concertului.

După o dedicaţie în engleză „către înaltele stăpâniri”, „Mercedes Benz” a lui Janis Joplin, Harry Tavitian s-a aşezat la pian şi, după ce microfonul i-a făcut câteva feste, a cântat un imn religios armenesc din secolul al XIII-lea, urmat de un vechi dans armenesc. Apoi, rând pe rând, invitaţii speciali ai serii au fost prezentaţi publicului: „decanul de vârstă” al artiştilor, constănţeanul Jean Baciu - toboşar, în anii’ 70, al formaţiei constănţene de rock Euxin - stabilit în Satu Mare, care a venit însoţit de un sătmărean consacrat al instrumentelor de percuţie, Cserey Csaba. Aida Tavitian, cu timbrul său vocal special, a dat un plus de farmec întregii seri, inducând o stare de serenitate şi echilibru în ritmuri de jazz. La un moment dat, Harry Tavitian a prezentat publicului o tânără speranţă a jazz-ului constănţean, pianistul Vlad Făcăianu.

WORKSHOP DE PERCUŢIE Jean Baciu şi Cserey Csaba - protagoniştii unui workshop de percuţie -, cu care Harry Tavitian, aşezat la pian, s-a înţeles din priviri, au electrizat sala când au interpretat suita de „Dansuri româneşti” a lui Bela Bartok. Prestaţia lor a fost aplaudată de public în picioare. Apogeul a fost atins atunci când cei trei au interpretat „Bordeiaş, bordei, bordei”, într-un ritm nestăvilit, reluat şi amplificat cu măiestrie, mereu altfel.

Un moment emoţionant pentru toţi cei prezenţi în sală a fost acela în care „părintele” Nicolae Picu, fostul preot paroh al Bisericii „Sfântul Mare Mucenic Mina”, a fost invitat pe scenă. Acesta a impresionat publicul până la lacrimi, cântând imnul religios „Iubi-te-voi, Doamne!”. Artiştii şi Nicolae Picu au părăsit scena în dangătul de talangă, amintind de parabola creştină a păstorului cel bun.



12