Constanţa trebuie să dezvolte învăţământul agricol

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Exemplu pentru România Cu o piaţă saturată de munca de birou

Constanţa trebuie să dezvolte învăţământul agricol

Social 14 Februarie 2014 / 00:00 1683 accesări

În ultimii ani, învăţământul profesional şi tehnic a pierdut foarte mult teren în faţa celui teoretic! Astfel de unităţi de învăţământ n-au mai fost atractive pentru elevi, în ciuda faptului că ele au oferit mult mai multe oportunităţi pe piaţa forţei de muncă pentru găsirea unui serviciu. În plus, oferă şi diplome ce certifică o calificare cu care tânărul se poate angaja în domeniu fără să mai aibă nevoie de vreun alt document. În ziua de astăzi, cei mai mulţi tineri preferă meserii de birou şi din ce în ce mai puţini vor să se folosească şi de îndemânarea fizică, aşa cum se întâmplă în cazul celor mai multe specializări ale şcolilor profesionale sau tehnice. Un studiu la nivel naţional realizat de Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) arată împărţirea dezechilibrată a acestor instituţii de învăţământ. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a dezvăluit că 60% dintre liceele din România sunt teoretice şi restul sunt profesionale, deşi situaţia ar trebui să fie tocmai invers. Se fac demersuri pentru restabilirea balanţei, însă drumul este lung. „De doi ani ne chinuim să reînfiinţăm şcolile profesionale, dar de data aceasta încercăm să o facem bine, urmând exemplele unor ţări care au avut şi au succes. O şcoală profesională construită în dialog cu industria dintr-o anumită regiune şi cu autorităţile locale dezvoltă economia. Dacă vrem să fie una de succes, ea să fie la intersecţia dintre educaţie, mediu de afaceri şi comunitate”, a spus, ieri, Pricopie, prezent la Romanian Business Leaders Summit Bucureşti.

UNITĂŢI CU SPECIFIC AGRICOL La Constanţa, situaţia stă invers faţă de cea la nivel naţional: mai mulţi elevi termină un liceu cu profil tehnic sau profesional decât unul teoretic. „La Constanţa, 60% dintre unităţile de învăţământ au profil tehnologic şi 40% au profil teoretic”, a declarat inspectorul general şcolar din cadrul ISJ, prof. Răducu Popescu. Însă, chiar dacă, procentual, stăm mai bine decât restul ţării, tot există o reticenţă din partea elevilor să opteze pentru cursurile liceelor tehnologice. De regulă, abia atunci când nu mai există locuri disponibile în liceele teoretice se orientează către învăţământul profesional. În prezent, la Constanţa, inspectorii şcolari lucrează la elaborarea unei strategii prin care să atragă elevii şi spre învăţământul care oferă specializare într-un anumit domeniu. Potrivit declaraţiilor inspectorului şcolar general adjunct din ISJ, prof. Adriana Oprea, piaţa este saturată de tineri care au terminat facultăţi precum Drept şi Ştiinţe Economice şi, din acest motiv, viitoarea clasă muncitoare a ţării ar trebui să opteze şi pentru alte meserii. „Am avut discuţii la minister şi s-a propus ca, la Constanţa, să se dezvolte învăţământul agricol. Noi avem câteva licee cu predare pe specializarea agricultură, respectiv Colegiul Tehnic „Pontica“. Avem şi în judeţ, în localităţi precum Poarta Albă, Castelu şi Băneasa. Ne-am propus să înfiinţăm o astfel de specializare şi la Liceul Tehnologic Crucea”, a declarat prof. Oprea.

30 DE LICEE CU PROFIL TEHNIC ŞI PROFESIONAL Alte licee tehnologice care oferă diplome de calificare elevilor care le absolvă sunt: Liceul Tehnologic „C.A. Rosetti“ (specializare tehnicieni, maiştri, sudori, lăcătuşi - absolvenţi care se pot angaja în Portul Constanţa), Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” (specializare tehnicieni, tinichigii - absolvenţii fac practică în service-uri), dar şi Liceul Tehnologic „Gheorghe Miron Costin” (specializare în alimentaţie publică - tehnician în analize produse alimentare şi tehnician în industria alimentară) sau Liceul Tehnologic de Electrotehnică şi Telecomunicaţii (specializare tehnician telecomunicaţii, tehnician electronist sau tehnician în automatizări). „În cele 30 de unităţi de învăţământ cu profil profesional şi tehnic sunt înscrişi 16.000 de elevi constănţeni”, a spus prof. Oprea. La nivel naţional, ministrul Educaţiei a punctat că doar în şcolile profesionale sunt înscrişi 13.000 de elevi, „ceea ce înseamnă 6%, când, de fapt, ţările dezvoltate economic din Europa au 15 - 20% dintre elevi în învăţământul profesional şi tehnic”.



12