Gala Extraordinară de Balet, un succes memorabil

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Gala Extraordinară de Balet, un succes memorabil

Cultură 29 Mai 2008 / 00:00 1803 accesări

Sala Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” a reunit, marţi seară, numeroşi baletomani constănţeni, care au urmărit o Gală Extraordinară de Balet. Publicul a asistat, cu încîntare, la un spectacol coregrafic deosebit, care a îmbinat mai multe stiluri de dans, cuprinzînd 14 dintre cele mai renumite fragmente din istoria baletului. Spectacolul s-a înscris în seria de evenimente organizate în cadrul celei de-a XXXIV-a ediţii a Festivalului Internaţional al Muzicii şi Dansului.

Pe scena teatrului au urcat artişti de renume, atît solişti ai Companiei de Balet constănţene, cît şi solişti invitaţi de la Opera Naţională sau de la Teatrul de Operetă „Ion Dacian” din Bucureşti, care au realizat un spectacol de clasă. Gala Extraordinară de Balet a fost deschisă cu un dans ţigănesc de excepţie, pe muzica lui L. Minkus, coregrafia fiind realizată de Iulian Rădoi. Pe scenă au evoluat prim soliştii Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian”, Diana Ferencz şi Iulian Rădoi, care, în prezent, se numără printre cei mai buni dansatori de gen din ţară. Evoluţia excelentă a prim-solistei Felicia Şerbănescu, de la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, în fragmentul „Mozartissimo” - Mica Serenadă, cu o coregrafie realizată de Gigi Căciuleanu, a impresionat publicul constănţean. Stilul de balet clasic din „Corsarul” a fost, de asemenea, unul extraordinar, executat la cea mai înaltă clasă de către soliştii Diana Ferencz şi Iulian Rădoi.

Tînărul prim-solist al Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, Mihai Mezei, a impresionat, la rîndul său, cu o coregrafie deosebită şi un dans de excepţie, în fragmentul „Piant” (Beţivul) redat de artist. Fragmentul „Thriller”, cu o coregrafie realizată de Davi Byrne şi Daniel Erzralow, a fost inovaţie pe scena teatrului, acesta stîrnind o reacţie pozitivă mai ales în rîndul publicului tînăr. Un moment de graţie şi eleganţă în „pas-de-deux” din baletul „Esmeralda” a fost oferit publicului de prim-soliştii Operei Naţionale, Mădălina Stoica şi Robert Enache. „Ţipătul Cerbului” a fost, de departe, cel mai apreciat dans al Galei de Balet, un moment coregrafic pe muzică tradiţională japoneză, oferit de prim-balerinul Teatrului „Ion Dacian”, Traian Vlas. Trăirea şi dăruirea cu care artistul a evoluat pe scenă a ridicat publicul în picioare, la finalul „show”-lui. „Coregrafia a fost realizată de Ion Tugearu. Este un dans moderno- steno-clasic, iar pe lîngă complexitatea elementelor tehnice, este şi de compoziţie, interpretare. Mi-a făcut o deosebită plăcere să mă reîntorc la Constanţa, unde am dansat 20 de ani, m-am simţit ca acasă. A fost o gală deosebită, cu un public deosebit. Cu cea mai mare plăcere voi reveni la Constanţa, atunci cînd voi fi invitat”, a spus Traian Vlas.

Actul IV din „Lacul Lebedelor” (Lebăda Neagră) i-a adus pe scenă pe artiştii de marcă Adina Tudor şi Ovidiu Matei Iancu. De asemenea, duetul din baletul „Thais” a readus în atenţia publicului dansul romantic, prin evoluţia lui Iulian Rădoi şi a Dianei Ferencz.

Gala Extraordinară de Balet s-a încheiat cu un fragment din spectacolul de balet „Don Quijote”, avîndu-i în distribuţie de inegalabilii Monica Cherecheş şi Mihai Mezei, care au interpretat unul dintre cele mai cunoscute dansuri pentru virtuozitate. Finalul Galei a ridicat publicul în picioare, care a răsplătit artiştii cu aplauze furtunoase, care au durat cîteva minute. „Baletul clasic devine o parodie dacă cineva se urcă în poante şi se împleticeşte pe scenă. Am avut nişte dansatori foarte buni. Mihai Mezei îi calcă pe urme lui Horaţiu Cherecheş şi vom avea doi prim-balerini de calitate. Publicul a fost pe măsura spectacolului, adică excelent, pentru că au fost şi tineri mulţi şi intelectuali, baletomani, oameni care iubesc dansul de foarte multă vreme. Ne-am dori să avem mai des gale de acest gen, pentru a menţine treaz interesul publicului pentru balet, pentru că altfel, spiritul adoarme. În seara aceasta a fost ceva viu, fiecare pas era ceva nou, au dansat cu ambiţie, cu dăruire şi sfinţenie, aproape ca un omagiu adus post mortem lui Oleg Danovski”, a spus consultantul artistic al Companiei de Balet din cadrul Teatrului „Oleg Danovski”, Nicolae Spirescu.

Spectacolul are scenariul şi regia artistică realizate de Elisabeth Pîndichi-Lux.



12