Măsurile TVA pot duce la costuri suplimentare pentru firme

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Părerea experţilor

Măsurile TVA pot duce la costuri suplimentare pentru firme

Economie 14 August 2012 / 00:00 448 accesări

PROPUNERE Sistemul de plată a TVA la încasare trebuie să prevadă şi înregistrarea fiscală a firmelor vizate (cele cu o cifră de afaceri sub 500.000 euro), pentru că doar declaraţiile pe propria răspundere nu sunt suficiente, potrivit companiei de consultanţă Nexia. „Dacă o firmă primeşte o factură de la un agent comercial cu cifră de afaceri sub 500.000 euro, va trebui să fie informată în acest sens, pentru a deduce corect TVA-ul aferent, dar nu prin declaraţia pe propria răspundere a partenerului de afaceri, ci printr-o înregistrare fiscală”, spune reprezentantul Nexia Luminiţa Ristea. Pe de altă parte, Ministerul Finanţelor publică anual, pe site-ul instituţiei, datele financiare ale companiilor din România, inclusiv cifra de afaceri realizată în anul precedent. Totuşi, experţii Nexia recomandă şi specificarea datei de referinţă la care se iau în calcul datele Finanţelor. „Logic, ar trebui ca data de referinţă să fie 31 decembrie 2011, întrucât situaţiile financiare sunt finalizate până la 31 mai, anul următor. Ce se întâmplă totuşi cu firmele care au raportat afaceri de 500.000 euro, la 31 decembrie 2012, dar care, până la momentul aplicării măsurii (1 ianuarie 2013), au depăşit pragul?”, spune Ristea.

COSTURI SUPLIMENTARE Ministrul Finanţelor, Florin Georgescu, a declarat, în weekend, după o ultimă întâlnire cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional (FMI), că plata TVA la încasarea facturilor a fost agreată, dar că nu se va aplica din septembrie - octombrie, ci de la 1 ianuarie 2013, întrucât autorităţile trebuie să facă o pregătire metodologică. Măsura a fost primită foarte bine de către mediul de afaceri, însă consultanţii spun că există şi câteva mici dezavantaje. „Implementarea măsurii poate genera o creştere a activităţii contabile a societăţilor - asta se traduce în ore suplimentare, la care se adaugă costurile cu actualizările de programe informatice pentru ţinerea evidenţei contabile. În general, firmele cu afaceri sub 500.000 euro nu sunt dispuse să investească în servicii contabile şi fiscale de calitate. Odată cu aplicarea noii măsuri, vor fi obligaţi să-şi suplimenteze activitatea contabilă şi, implicit, să plătească mai mult pentru astfel de servicii; altfel, vor fi amendaţi”, explică Luminiţa Ristea. În final, expertul Nexia aminteşte că agenţii economici vor fi nevoiţi să ţină două evidenţe fiscale (cea prezentă şi cea legată de încasări), dubla raportare riscând să îngreuneze sistemul de plată a TVA.



12