„Minţim poporul cu oferta din geam”!?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Festivalul Naţional al Şanselor Tale Dezbatere la Liceul „Gheorghe Miron Costin”

„Minţim poporul cu oferta din geam”!?

Social 20 Noiembrie 2013 / 00:00 1634 accesări

Mobilizare în zeci de şcoli din judeţ cu ocazia celei de-a XIV-a ediţii a Festivalului Naţional al Şanselor Tale, care se desfăşoară în perioada 18 - 24 noiembrie! Atât elevii, cât şi profesorii au început în forţă activităţile numeroase pe diverse domenii de activitate cuprinse în programul manifestării organizate la nivel naţional. Printre unităţile de învăţământ care, în perioada menţionată, desfăşoară acţiuni pe teme de actualitate este şi Liceul Tehnologic „Gheorghe Miron Costin” Constanţa. O temă aleasă de conducerea liceului, care a strâns zeci de elevi şi profesori, a fost „Sunt cetăţean european şi am drepturi”. Acţiunea a fost coordonată de directorul unităţii, prof. Semra Curtomer, şi de profesorul de chimie alimentară Daniela Smarandache.

DISCUŢII PE TEMA „VINEREA NEAGRĂ” - BLACK FRIDAY O discuţie de maxim interes pentru cele aproximativ 20 de persoane prezente a stârnit evenimentul „Vinerea Neagră” - Black Friday, care în acest an a fost devansat în 22 noiembrie, deşi trebuia să se desfăşoare în ultima vineri din luna în curs. Atât elevii, cât şi profesorii au căzut de acord că agenţii economici profită de „Vinerea Neagră” şi nu practică reduceri substanţiale, aşa cum trâmbiţează cu zile sau chiar săptămâni înainte de mega-evenimentul ofertelor. „Se fac „maşinaţiuni” interne. Se schimbă preţuri cu câteva zile înainte de „Vinerea Neagră”, iar reducerile nu sunt nici pe departe ceea ce ar fi trebuit să fie. Se aplică perfect zicala „Minţim poporul cu televizorul”, însă, în situaţia de faţă, puţin adaptată: „Minţim poporul cu oferta din geam””, sunt doar câteva concluzii desprinse în urma dezbaterii. Cu acest pretext, culmea, comerciantul niciodată nu iese în pierdere. Din contră, iese chiar în câştig, pentru că naivul client crede pe cuvânt comerciantul şi achiziţionează produsul la preţul afişat, bucuros nevoie mare că a reuşit să „pună mâna” pe el, în ziua istorică de Black Friday. Unul dintre profesorii prezenţi la dezbatere a spus, fără ezitare, că un client trebuie să urmărească încă dinainte preţul unui produs pentru a fi sigur că a beneficiat de reducerea corectă. Şi elevii au observat că de „Vinerea Neagră”, la unele magazine, reducerile sunt anunţate mai mult teoretic decât practic. De exemplu, la un telefon care urmează să fie inclus pe lista produselor de Black Friday, preţul a variat în această săptămână de la 1.300 de lei la 1.600 şi, cel mai probabil, reducerea va porni de la preţul nou şi nu de la cel vechi. Exemplul cu ofertele neloiale poate fi aplicat fără nicio problemă şi în perioadele legale de reduceri.

EXPERIENŢE POZITIVE ŞI NEGATIVE CU AGENŢII ECONOMICI La dezbaterea de la Liceul Tehnologic „Gheorghe Miron Costin”, elevii care urmează cursurile specializării Controlul Calităţii au fost întrebaţi dacă îşi cunosc drepturile în calitate de consumator şi ce trebuie să facă dacă achiziţionează un produs defect. Cei mai mulţi au spus că ştiu ce trebuie să facă. Chiar şi-au uimit dascălii ştiind numărul de telefon al consumatorului pus la dispoziţie de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului: 0800 080 999, linie telefonică cu apelare gratuită. Şi inspectorii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Constanţa îi îndrumă pe elevi să citească bine eticheta atunci când achiziţionează un produs, dar şi să ia întotdeauna bon fiscal. „Zilnic avem între 10 şi 15 reclamaţii din partea constănţenilor, unele vin şi pe adresa de e-mail a instituţiei (constanta@opc.ro)”, a declarat directorul CJPC Constanţa, Nicolae Timoaşcă. În cadrul dezbaterii, elevii de clasa a XII-a şi-au povestit şi propriile experienţe. Unele au arătat că sunt agenţi economici care reacţionează prompt atunci când un client, de exemplu, a cumpărat un produs stricat. Angelica a povestit că a cumpărat un pui şi abia la ieşirea din magazin a observat că avea culoarea şi mirosul modificate. „Am cerut ajutorul vânzătoarei şi, după o discuţie cu şeful ei, mi-a dat banii înapoi. Dacă plecam, nu mai primeam banii înapoi. Nici nu primisem bonul fiscal, pe motiv că nu funcţiona casa de marcat”, a spus Angelica. Altă elevă, altă experienţă. Alexandra Pop, în clasa a XII-a, a povestit că a făcut practică la un cunoscut restaurant din Constanţa. „Mi-au spus să folosesc ciupercile la pizza aşa cum sunt, fără să le mai spăl”, a povestit, contrariată, eleva, adăugând că este o practică utilizată în unele restaurante.

Activităţi inedite

În cadrul Festivalului Naţional al Şanselor Tale, care se desfăşoară până în 24 noiembrie, sunt peste 340 de activităţi în diverse domenii care se desfăşoară în 70 de şcoli din judeţ. În aceste acţiuni sunt angrenaţi aproape 14.000 de elevi, dascăli şi reprezentanţi ai instituţiilor partenere. Astăzi, elevi şi profesori de la Liceul Tehnologic „C.A. Rosetti” Constanţa vor participa la evenimentul intitulat „Instituţiile Uniunii Europene”, ce vizează organizarea unei vizite la Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa. O altă activitate inedită aparţine elevilor Liceului Teoretic „G.E. Palade”. Ei vor măsura tensiunea arterială şi vor determina glicemia doritorilor care se vor afla în incinta Ambulatorului de Specialitate nr. 1 al Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Apostol Andrei“ Constanţa. Acestea sunt doar câteva exemple din cadrul festivalului.



12