Nivelele de competenţe, mai avantajoase decât notele

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Proba orală de limba română

Nivelele de competenţe, mai avantajoase decât notele

Social 19 Februarie 2010 / 00:00 1145 accesări

Proba de evaluare a competenţelor de comunicare orală la limba şi literatura română, care a avut loc în perioada 15-17 februarie, a vizat comentarea de texte la prima vedere, literare şi non-literare. Potrivit rezultatelor parţiale făcute publice de Ministerul Educaţiei, după 12, respectiv 13 ani de şcoală, aproape 60% dintre tineri, adică 123.683, au obţinut certificatul de utilizator experimentat. Acest lucru înseamnă că respectivii elevi pot citi corect şi cursiv, conştient şi expresiv, un text la prima vedere. Totodată, ei pot sintetiza mesajul global al unui astfel de text şi pot explica aspecte implicite ale acestuia. Mai mult, tinerii fac dovada că pot susţine argumentat un punct de vedere, că pot construi un discurs şi că îl pot adapta la interlocutori şi la scopul comunicării, folosind adecvat mijloacele de comunicare. Cu alte cuvinte, aproape 124.000 de tineri utilizează corect, adecvat şi nuanţat limba literară. Aceleaşi rezultate arată că peste 67.000 de candidaţi au primit certificat de utilizator avansat şi aproape 28.000 pe cel de utilizator mediu, ceea ce demonstrează că şi aceştia ştiu să citescă corect, cursiv şi coerent, dar avansaţii pot formula clar şi coerent ideile textului, iar cei cu nivel mediu pot doar identifica ideile din text. Astfel, utilizatorul de nivel mediu exprimă un punct de vedere personal legat de text, în timp ce utilizatorul avansat îşi poate susţine acest punct de vedere. La nivelul judeţului Constanţa, la proba de evaluare a competenţelor de comunicare orală la limba şi literatura română s-au înscris 7.928 de elevi, dintre care 933 au obţinut nivel mediu, 2.590 nivel avansat şi 4.245 au obţinut utilizator experimentat.

NOUTATE ABSOLUTĂ. „Elevii constănţeni ştiu să utilizeze limba literară în situaţia de comunicare dată. Candidaţii au construit discursuri clare şi coerente şi şi-au susţinut cu argumente punctele de vedere personale, demonstrând capacitatea de convingere”, a declarat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa şi totodată inspector de specialitate pe limba română în cadrul ISJ, prof. Cristina Ivan. Ea a adăugat că sunt foarte mulţi elevi care deţin cunoştinţele necesare, dar care nu îşi pot sintetiza foarte bine ideile. „Sunt acei elevi timizi, emotivi, care se pierd atunci când vine vorba de o probă orală. Pe aceştia, nivelurile de competenţă îi avantajează mai mult decât notele obţinute până acum la proba orală la limba română”, a precizat prof. Cristina Ivan. Prin evaluarea competenţelor, reprezentanţii Ministerului Educaţiei doresc să se asigure că, după 12 ani de şcoală, tinerii se pot exprima corect, clar şi coerent în limba română, că au capacitatea de a înţelege şi chiar de a realiza mesaje orale şi scrise în diverse situaţii de comunicare. Şi aceasta, cu atât mai mult cu cât tinerii nu pot ajunge la facultate fără să poată comunica în limba română. Noul tip de bacalaureat aduce ca noutate absolută evaluarea competenţelor digitale, adică a celor care vizează cunoştinţele privind utilizarea calculatorului, şi reducerea probelor scrise de la cinci la trei, celelalte teste fiind asemănătoare celor din anii precedenţi.



12