Nu există nicio lege care să-i protejeze pe marinarii români

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Nu există nicio lege care să-i protejeze pe marinarii români

Justiție 29 Decembrie 2006 / 00:00 730 accesări

Anul 2006 n-a fost deloc unul uşor pentru marinarii români care s-au confruntat cu o serie de probleme cauzate în special de lacunele legislative. „În luna decembrie a avut loc o primă întîlnire a Comitetului Naţional Martitim tripartit cu privire la implementarea noii convenţii consolidate privind condiţiile de muncă şi viaţă, care va fi o convenţie obligarie de ratificat, pînă în decembrie 2008, şi de către România", a declarat preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu. El a adăugat că această convenţie are şi un cod de aplicare, astfel încît marinarii vor avea o protecţie efectivă şi practică la bordul navelor, o protecţie socială şi o protecţie din punctul de vedere al condiţiilor de viaţă şi de muncă la bord. Pînă la implementarea acestor prevederi, sînt mulţi navigatori care muncesc pe nave în condiţii din cele mai şocante. Din nefericire, de multe ori vapoarele sînt abandonate, salariile nu se plătesc sau marinarii sînt repatriaţi înainte de încheierea contractului, fără să primească vreo compensaţie. De asemenea, nu rare sînt cazurile în care au avut loc accidente de muncă sau chiar pierderi de vieţi omeneşti, iar familiile marinarilor nu au primit nicio despăgubire. Aceste situaţii apar atunci cînd marinarii pleacă în voiaj pe cont propriu. În disperarea de a obţine contracte de muncă, cei mai mulţi semnează documente care nu le respectă drepturile şi nu le acoperă asigurările de viaţă sau de îmbolnăvire la bordul navei.

SLN a pus la dispoziţia marinarilor şi în anul 2006 un punct de informare privind condiţiile de muncă, navele pe care pleacă, companiile la care apelează, contractele pe care trebuie să le semneze. Pe parcursul anului, de această facilitate au beneficiat, gratuit, mai mult de 3.000 de persoane. Mihălcioiu spune că acest serviciu va fi disponibil atît timp cît va exista SLN. „Noi avem în statutul nostru prevăzut acest lucru, şi Constituţia Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor obligă România să facă o informare a navigatorilor. Pentru că nu e nimeni în ţară care să facă această informare la această oră, ne-am asumat noi acest rol”, a precizat Mihălcioiu.



12