Taxa auto „îngroapă” comercianţii constănţeni de maşini vechi

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Haiducie în stil liberal

Taxa auto „îngroapă” comercianţii constănţeni de maşini vechi

Eveniment 11 Decembrie 2008 / 00:00 3176 accesări

Cînd vorbeşti de liberalism în România, evident, te gîndeşti la taxe, taxe şi iar taxe. Pentru că peneliştii nu pot gîndi politic decît în alb sau negru, bogaţii cu bogaţii şi săracii cu ai lor, fiscalitatea a făcut din cei mai mulţi români doar nişte simpli plătitori de dări. După ce a reinventat haiducia cu încercările de a introduce pe sub preş biruri pe cîştigurile salariaţilor, prime, cadouri pentru copii şi mai cîte altele, penibilul Guvern Tăriceanu îşi reclamă ultima victimă: comercianţii de maşini second-hand. Trecînd peste faptul că legea taxei auto nu este nicicum făcută cu capul, dar aplicată deja cu piciorul, oricînd, oricum şi mai puţin atunci cînd trebuie, Executivul foloseşte minciuna salvării industriei auto pentru „îngroparea” unei afaceri pînă acum înfloritoare. Gabi Antimirescu este un comerciant constănţean care a făcut din vînzarea de autoturisme o meserie, dar care acum resimte din plin efectele taxei auto. A intrat de ani buni în această afacere, după o viaţă lucrată doar cu carte de muncă. Ca în orice business, a cîştigat, a mai şi pierdut, însă acum vede cum i se duce pe apa sîmbetei toată munca, dar şi cum românii sînt discriminaţi în funcţie de banii din buzunare. “Toată lumea crede că este vorba doar de interesul comercianţilor, însă nu trebuie să uităm că vor avea de suferit toţi cei care nu îşi permit să dea zeci de mii de euro pe o maşină. Este evident că piaţa auto second-hand a devenit un adevărat fenomen în ultimii ani, astfel că guvernanţii încearcă să-şi protejeze interesele cu o măsură aberantă şi ilegală. Cine s-a gîndit la dreptul nostru de a desfăşura o activitate liberă ca cetăţeni ai UE? Cum se poate ca un român cu posibilităţi să îşi cumpere o maşină de 15.000 de euro, iar altul care vrea un autoturism de cîteva mii de euro, să meargă cu autobuzul, pentru că aşa vor unii?”, spune Antimirescu. Comerciantul nu se sfieşte să recunoască faptul că, pînă acum, comerţul cu maşini vechi nu s-a desfăşurat chiar cum ar fi trebuit, dar precizează că totul este cauzat de vidul legislativ în domeniu. “Nu există o legislaţie care să reglementeze comerţul cu autoturisme second-hand, astfel că noi am fost nevoiţi să fentăm legea pentru a obţine un profit acceptabil. Tocmai de aceea, mulţi comercianţi care au societăţi comerciale în acest domeniu au fost nevoiţi să cumpere autoturisme ca persoane fizice pentru a scăpa de taxele prea mari, dar nu putem să dăm vina doar pe ei”, povesteşte comerciantul.

Loganu’ mai tare ca Merţanu’

Chiar dacă valul de proteste de ieri, din întreaga ţară, a obligat Executivul să aplice legea doar din 15 septembrie, comercianţii consideră că decizia de a majora taxa auto pentru a scăpa de maşinile vechi de pe şosele a fost greşită din start. “S-a spus că aceasta este o soluţie pentru a nu mai avea un trafic aglomerat, cu foarte multe maşini vechi. A fost o minciună grosolană pentru că problema României nu este reprezentată de aceste maşini, care oricum la un moment dat vor ieşi de pe piaţă, ci de lipsa infrastructurii. Au mers oare guvernanţii în Germania sau în Grecia să vadă cîte rable sînt pe şosele? Cred că dacă europenii ar fi aplicat această politică, nu ar fi mai avut maşini de multă vreme”, spune comerciantul. Ca să fie mai convingător, Antimirescu îmi face o comparaţie între o “rablă” din propriul parc auto şi faima pe patru roţi a României. “Am la vînzare maşini care costă doar 2.500 de euro, dar şi altele care ajung la 16.000. Sînt maşini din 1997, chiar şi Mercedes, care arată impecabil chiar şi cu 200.000 de km reali, în vreme ce maşinile autohtone sînt unde sînt. Cum pot să compar un jeep din 2004 cu doar 60.000 de km la bord, Euro 3 şi care costă la noi 12.999 de euro cu un Logan care se apropie mult ca preţ de această maşină? Este aberant să plătesc o taxă de 6.000 de euro doar pentru că legea este făcută după ureche”, ne spune acesta. Conştient că poate pierde oricînd banii investiţi, mai ales că a văzut cum mulţi alţi comercianţi au deja mari probleme financiare, Antimirescu nu se dă bătut şi este dispus să încerce altceva. “Nu sînt singurul care va pierde, mai sînt şi alţii, dar pot să o iau de la zero. Am investit circa 150.000 de euro în maşini, aşa că voi încerca să recuperez cît pot şi să merg mai departe. Dacă statul nu vrea să cîştige din această activitate, poate că este mai bine să cîştige vecinii noştri bulgari, care au taxe mult mai mici”, conchide comerciantul.

Protest pe străzile Constanţei

Cum războiul dintre Executiv şi comercianţi este departe de a se fi încheiat, dealerii constănţeni vor continua să-şi apere drepturile. Gabi Antimirescu susţine că mîine, începînd de la ora 12.00, va fi organizat un protest pe străzile Constanţei. “Am obţinut autorizaţie pentru acest miting, astfel că vineri ne vom întîlni în parcarea de la Aqua Magic. De aici, circa 150 de maşini şi 800 de protestatari vor pleca pe traseul b-dul Aurel Vlaicu - b-dul Tomis şi apoi Primăria Constanţa”, a mai afirmat Antimirescu.

Taxa auto, din 15 decembrie

Conform politicii sale “încearcă şi vezi ce iese, iar dacă este de rău, te retragi”, Executivul a decis, ieri, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto să fie triplată din 15 decembrie. Totodată, proprietarii de vehicule care au plătit taxa la valoarea majorată începînd cu această săptămînă, îşi vor primi înapoi diferenţa de bani. “Guvernul a decis ca triplarea taxei de poluare pentru autovehicule să se aplice de la 15 decembrie, abrogînd astfel ordonanţa de urgenţă adoptată în urmă cu o săptămînă. Tot începînd cu 15 decembrie, se vor aplica prevederile care exceptează de la obligaţia de plată a taxei de poluare autoturismele cu norme de poluare Euro 4, a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc, precum şi utilitarele cu norme de poluare Euro 4, care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în statele membre ale UE”, a declarat purtătorul de cuvînt al Guvernului, Camelia Spătaru. Pentru autoturismele cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc, înmatriculate pentru prima dată în afara UE, vor fi aplicate taxele prevăzute pentru autovehiculele second-hand. Spătaru a arătat că persoanelor care au plătit în această săptămînă taxa de poluare majorată li se va restitui diferenţa dintre cuantumul taxei triplate şi cea aflată în vigoare înainte de ordonanţa care a introdus noile valori. “Ordonanţa va fi publicată în Monitorul Oficial şi urmează să intre în vigoare la data publicării, iar noul regim fiscal să se aplice din 15 decembrie”, a mai afirmat aceasta.



12