Vladimir Putin critică mafia italiană şi corupţia primarilor spanioli

Agasat de criticile europene faţă de situaţia drepturilor omului în Rusia, liderul de la Kremlin a stigmatizat corupţia primarilor spanioli şi a acuzat Italia că a inventat mafia. Răbufnirea sa a avut loc, în cadrul reuniunii de la Lahti, din Finlanda.

Externe 24 Octombrie 2006 / 00:00 759 accesări

În cursul dineului informal, la care a participat împreună cu cei 25 de şefi de stat şi de Guvern din Uniunea Europeană, Vladimir Putin a acceptat cu dificultate criticile liderilor europeni cu privire la deteriorarea drepturilor omului în Rusia. În replică, acesta a declarat că "Spania nu ar trebui să aibă ce să îi spună, deoarece primarii săi sînt implicaţi în scandaluri de «corupţie», iar mafia nu este de origine rusă, ci italiană". Informaţia a fost titrată de cotidianul spaniol "El Pais", citînd surse comunitare, dar fără a reda declaraţiile directe ale preşedintelui rus. "Este vorba despre o tactică bine cunoscută de Vladimir Putin: apărarea prin atac", scrie cotidianul, precizînd că declaraţiile i-au surprins foarte tare pe premierii spaniol şi italian, Jose Luis Rodriguez Zapatero şi Romano Prodi.

Vladimir Putin a făcut aceste declaraţii pe fondul mai multor scandaluri imobiliare apărute săptămîna trecută în Spania. Ţara, deja afectată de un important scandal de corupţie la Marbella, staţiune balneară din sudul Spaniei, care a condus la dizolvarea Consiliului municipal la 7 aprilie şi la arestarea a circa 20 de persoane, s-a confruntat cu noi nereguli denunţate în ultimele zile. Şi responsabilul de urbanism din regiunea Madrid şi-a prezentat demisia, după descoperirea unor planuri urbanistice care favorizau întreprinderile la care el şi membrii familiei Esperanza Aguirre deţineau acţiuni.

Şi ziarele italiene de luni au redat pe prima pagină afirmaţiile preşedintelui rus. Într-un comunicat publicat în noaptea de duminică spre luni, Silvio Sircana, purtătorul de cuvînt al premierului italian Romano Prodi, a apreciat că "nu a fost lansată nicio critică direct la adresa Italiei, căreia preşedintele Putin i-a recunoscut chiar meritul de a se fi implicat puternic prin activitatea sa, în programul reuniunii de la Lahti". De altfel, Vladimir Putin şi-a făcut publice afirmaţiile în declaraţia sa finală, după care nu mai era prevăzută sau autorizată nicio altă declaraţie a unui lider, ne mai fiind posibil un eventual drept la replică.

12