30 de milioane lei amendă pentru companiile care încalcă drepturilor angajaţilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

30 de milioane lei amendă pentru companiile care încalcă drepturilor angajaţilor

Social 03 Ianuarie 2007 / 00:00 745 accesări

Începutul acestui an a adus pe lîngă accederea României în cea mai importantă organizaţie economică din lume şi un adevărat val de modificări legislative. Printre primele sectoare care s-au adaptat cerinţelor europene în domeniu se numără piaţa forţei de muncă, mai ales că de la 1 ianuarie antreprenorii care vor prelua prin transfer diferite întreprinderi vor fi obligaţi să respecte şi să aplice drepturile cuprinse în contractele individuale şi colective ale angajaţilor. Potrivit legii 67/2006, transferul unei întreprinderi presupune continuarea activităţii principale sau secundare, în caz de nerespectare a legii antreprenorii riscînd amenzi de cel puţin 15 milioane de lei vechi. Legea interzice concedierea individuală sau colectivă, în vreme ce renegocierea clauzelor contractului colectiv poate fi realizată la minimum un an de la data efectuării transferului. Pe de altă parte, angajaţii trebuie să fie informaţi cu o lună înainte de data transferului, cu privire la motivele şi la consecinţele juridice, economice şi sociale care decurg din aceste operaţiuni. De asemenea, angajatorii trebuie să precizeze muncitorilor măsurile care vor fi luate după transfer, condiţiile de muncă şi încadrarea în muncă. Potrivit legii, antreprenorii care vor prelua întreprinderi şi care nu vor respecta drepturile angajaţilor vor fi sancţionaţi cu amenzi cuprinse între 15 şi 30 de milioane de lei vechi.

Tot de la 1 ianuarie, companiile au obligaţia de a completa, pe lîngă carnetele de muncă, şi registrul electronic de evidenţă a salariaţilor, pe care îl vor trimite Inspectoratelor Teritoriale de Muncă. Aplicaţia informatică cu care angajatorii trebuie să întocmească registrul electronic de evidenţă a salariaţilor a fost publicată în 15 decembrie pe pagina de internet a Inspecţiei Muncii. Registrele electronice au ca scop reducerea formalităţilor administrative de evidenţă a angajaţilor şi crearea unei baze de date la nivelul Inspecţiei Muncii, însă angajatorii mai au şi obligaţia de a întocmi cîte un dosar personal pentru fiecare dintre angajaţi. Dosarul va cuprinde actele necesare angajării, contractul individual de muncă sau actele referitoare la modificarea, suspendarea şi încetarea contractelor individuale. Legea spune că refuzul de a transmite registrele către autorităţi precum şi necompletarea acestora vor fi sancţionate cu amenzi de la 20 la 50 de milioane de lei vechi. Totodată, vechimea în muncă a salariaţilor va fi probată în continuare cu carnetul de muncă, pînă în data de 31 decembrie 2008.



Ştiri recomandate

12