Cine pe cine amendează?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Problema fiscului:

Cine pe cine amendează?

Economie 01 August 2007 / 00:00 850 accesări

O problemă cu care se confruntă fiscul constănţean o constituie încasarea amenzilor în urma controalelor efectuate de inspectorii fiscali. În timpul sezonului estival, de la an la an, tot mai mulţi agenţi economici îşi deschid pe litoral puncte de lucru unde îşi desfăşoară activitatea. Odată cu aceştia, pe litoral îşi fac apariţia şi unităţi din ţară ai Gărzii Financiare, Gărzii de Mediu, Pompieri, a instituţiilor cu atribuţii de control asupra activităţii agenţilor economici. “Orice control bine întocmit se finalizează cel puţin cu o amendă ce trebuie plătită”, a declarat, ieri, trezorierul-şef al Activităţii de Trezorerie şi Contabilitate Publică Constanţa, Laurenţiu Mateizer. Problemele apar tocmai în acest moment: Cine aplică amenda şi cine o încasează? Aceasta este dilema fiscului. “Important este cine dă această amendă? Poate fi Garda Financiară din Constanţa sau cea din Baia Mare. La fel de important este cui dă amenda, întrucît poate fi un agent economic din Constanţa cu punct de lucru în Constanţa, dar la fel de bine poate fi o firmă din Prahova cu punct de lucru în Constanţa”, a subliniat şeful Trezoreriei.

Potrivit legislaţiei, orice taxă plătită de un contribuabil la bugetul de stat se înscrie la fisc în fişa fiscală pe plătitor, care reprezintă actul de bază pentru eliberarea certificatului fiscal. De altfel, în acest document apar toate amenzile neplătite, dar şi datoriile pe care le înregistrează o firmă către stat. Consecinţa? Pentru astfel de aspecte trecute în fişa fiscală pe plătitor, nu se eliberează certificatul fiscal. De menţionat este faptul că fişa pe plătitor se ţine în localitatea de arondare a agentului respectiv. Cu alte cuvinte, dacă agentul economic este din Baia Mare, amenda trebuie plătită în Baia Mare sau să ajungă informaţia legată de amendă în Baia Mare. Din aceste amenzi, organele care le aplică primesc un anumit procent ca şi stimulent (venituri suplimentare), fapt pentru care este important să se cunoască cine a dat amenda. “Informaţiile despre o simplă amendă, pe care agentul o achită pe loc de cele mai multe ori, trebuie să ajungă în două locuri. Cele care se plătesc pe loc ar fi mai simplu de rezolvat, însă sînt amenzi care se plătesc prin ordin de plată, iar multe dintre acestea sînt completat eronat. Din această cauză, amenda nu ajunge unde trebuie, iar agentul economic se trezeşte că nu a plătit-o”, a explicat Mateizer.

Ordine de plată… unice!

În prezent, Trezoreria lucrează la optimizarea acestui circuit, în sensul că acei contribuabili care achită amenzile în numerar să nu mai fie debitaţi, adică informaţia că au primit amenda să nu mai ajungă nicăieri. “În acest mod, nu mai este necesară informaţia că agentul economic a plătit amenda, astfel încît cele două să se stingă şi fişa fiscală pe plătitor să rămînă curată. În acest fel, s-ar simplifica întregul mecanism de urmărire a amenzilor, atît timp cît sînt plătite în numerar”, a arătat şeful Trezoreriei. Cu toate acestea, problemele rămîn în cazul celor care achită cu ordine de plată, mai ales că urmează ca toate datoriile către stat ale agenţilor economici să fie plătite prin intermediul a două ordine de plată… unice. Se va face un ordin de plată unic pentru datoriile către bugetul general consolidat al statului, şi unul pentru celelalte bugete (CAS, şomaj, pensii etc.).

Ce înseamnă acest lucru? Din punctul de vedere al agentului economic, înseamnă că toată evidenţa internă pe care o ţinea este preluată de fisc. “Practic, contribuabilul plăteşte o singură sumă globală, iar fiscul o împarte pe contribuţiile respective, lucru care se va vedea în fişa fiscală pe plătitor. Din păcate, acest lucru nu se poate face decît pe anumite categorii de agenţi, întrucît trebuie să îndeplinească cîteva condiţii: să nu aibă restanţe de plată, să plătească la timp. În acest fel, rămîne o categorie destul de restrînsă de contribuabili, care vor putea beneficia de această facilitate a ordinului de plată unic, însă reprezintă un prim pas spre simplificarea procedurii”, a mai spus Mateizer. Lunar, agenţii economici trebuie să întocmească 22 de ordine de plată, simplificarea procedurii fiind cerută de aceştia. Din păcate, se pare că doar aprox. 22.000 de firme vor putea beneficia de ordinele unice de plată. Ca principiul de la 1 septembrie 2007, aceşti contribuabili vor putea utiliza ordinul de plată unic, iar de la 1 ianuarie 2008, facilitatea să fie extinsă către toţi agenţii economici.



12