Comisia Europeană a anunţat Bucureştiul, că triplarea taxei auto încalcă legile UE!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Încă de anul trecut

Comisia Europeană a anunţat Bucureştiul, că triplarea taxei auto încalcă legile UE!

Justiție 14 Ianuarie 2009 / 00:00 506 accesări

Misterul triplării taxei auto este pe cale de a fi elucidat! Dijma pusă de Guvernul Tăriceanu pe capetele românilor este ilegală! Purtătorul de cuvînt al CE pentru domeniul taxelor, Maria Assimakopoulou, a declarat, ieri, că Executivul UE a adresat autorităţilor române, pe 22 decembrie 2008, o scrisoare în care se arată că noua reglementare referitoare la taxa auto nu se conformează legislaţiei UE. „Comisia Europeană (CE) şi autorităţile de la Bucureşti au fost permanent în legătură în ceea ce priveşte noua legislaţie românească referitoare la taxa auto. Aceste discuţii sînt informale şi confidenţiale. Noi încercăm să ajutăm autorităţile române să înţeleagă diferitele elemente de compatibilitate ale legislaţiei comunitare ce trebuie avute în vedere în cazul oricărei reglementări naţionale care se introduce în domeniul taxării auto”, a declarat Assimakopoulou. Ea adăugat că Executivul UE a adresat Bucureştiului o scrisoare, pe 22 decembrie 2008, în care se arată că potrivit unei analize făcute pe baza informaţiilor prezentate de partea română, noile măsuri adoptate de Bucureşti în legătură cu taxa auto nu se conformează legislaţiei UE. „În cadrul acestui proces, pot confirma faptul că Comisia a scris o scrisoare autorităţilor române pe 22 decembrie. În această scrisoare se arată că informaţiile puse la dispoziţia noastră sînt incomplete pentru a face o analiză finală a noii legislaţii. Cu toate acestea, prima analiză, bazată pe informaţiile puse la dispoziţie, arată că noile măsuri nu se conformează legislaţiei UE”, a mai declarat ea. “Am aflat aseară (luni seara - n.r.), de la domnul Puşcaş despre documentul prin care CE atrăgea atenţia României în problema triplării taxei auto. Înţeleg că documentul a fost transmis Bucureştiului la sfîrşitul anului trecut. Am avut astăzi (marţi - n.r.) o discuţie cu domnul Puşcaş şi vă pot spune că experţii Departamentului de Afaceri Europene dezbat deja o variantă de răspuns către CE”, a declarat, ieri după-amiază, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi. El a mai precizat că, anterior întrevederii cu Puşcaş, a avut o întîlnire şi cu reprezentanţii firmei Ford, pe care i-a consultat în problema taxei, adăugînd că, miercuri şi joi, sînt programate discuţii similare cu reprezentanţii Dacia sau cu cei ai Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Nemirschi a mai spus că aceeaşi temă a taxei urmează să fie discutată şi în cadrul unei întîlniri cu ceilalţi miniştri din Cabinetul Boc interesaţi în problema taxei auto, dînd exemplul ministrului Finanţelor, Gheorghe Pogea. “Încercăm să respectăm termenul pe care l-am avansat anterior, cel de joi, 15 ianuarie, pînă la care să avem deja conturată o variantă a viitoarei taxei de poluare auto. Bineînţeles, atunci cînd o vom stabili, o vom introduce în dezbaterea Executivului sub forma unui memorandum. Imediat după consultarea din Guvern, varianta propusă va fi transmisă CE, ca răspuns la documentul de atenţionare pe care l-am primit pe această temă”, a spus Nemirschi. Amintim că, la sfîrşitul anului trecut, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a prezentat mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, precizînd că o decizie va fi luată după consultarea instituţiilor europene. El a arătat că una dintre variante este ca ordonanţa de urgenţă privind taxa auto aprobată de fostul Guvern în luna decembrie să fie suspendată, astfel încît să se revină la valorile din luna iulie. El a vorbit însă şi de posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micşorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare. Istoricul taxei începe în aprilie 2008, cînd Executivul a decis introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare. Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul maşinilor noi vîndute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de pînă în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămînînd totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import. După modificarea taxei auto, vînzările de maşini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească. Pe fondul creşterii numărului de maşini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începînd cu 1 decembrie 2008, pînă la sfîrşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de pînă la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în UE. În acest context, taxa auto pentru achiziţia vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.

Blocaj pe piaţa auto

Discuţiile prelungite pe tema taxei auto, importurile de maşini vechi şi alţi factori, precum criza sectorului auto la nivel mondial, au condus la un blocaj al pieţei, cumpărătorii fiind în aşteptare, a declarat, ieri, preşedintele APIA, Ernest Popovici. “Toată lumea aşteaptă să vadă ce se întîmplă cu taxa, iar acest lucru, alături de alţi factori deloc de neglijat, cum ar fi criza sectorului auto, au dus la situaţia în care ne aflăm acum, un blocaj al pieţei”, a spus preşedintele APIA. Popovici a adăugat că efectele din industria auto pe care le provoacă modificarea taxei auto sînt previzibile. “Situaţia în care sîntem acum este destul de clară. Avem Dacia care a reluat producţia luni, dar care a anunţat o nouă întrerupere de producţie. (...) După un sfîrşit de an foarte slab pentru maşinile noi, dar exploziv pentru maşinile vechi de import, toate premisele indică o lună ianuarie la fel de slabă pentru piaţa de vehicule noi”, a explicat preşedintele APIA. Menţionăm că înmatriculările de autoturisme noi din România au scăzut cu 8,6% anul trecut, la 285.504 unităţi, în timp ce înregistrările de maşini rulate au urcat cu 151,4%, la un nivel record de 310.885 maşini. În 2007, au intrat în circulaţie semnificativ mai multe maşini noi (312.533 unităţi) decît rulate (123.622 autoturisme) dar, anul trecut, cele second-hand au fost cu peste 25.000 de unităţi deasupra modelelor noi, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.



12