“Competenţă în mass-media”, curs la gimnaziu?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

“Competenţă în mass-media”, curs la gimnaziu?

Social 19 Noiembrie 2008 / 00:00 686 accesări

Cursul opţional “Competenţă în mass-media”, care în prezent se predă în licee la profilele socio-umane, ar putea fi extins şi în gimnaziu şi, de asemenea, ar putea fi constituit într-un modul în formarea iniţială a profesorilor, a declarat ieri, la o dezbatere, directorul în Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT), Liliana Preoteasa. În opinia acesteia, cursul s-ar putea acredita şi în casa corpului didactic, creînd astfel “o pepinieră de profesori care să-l predea”. Liliana Preoteasa a spus că dacă pînă în prezent cursul a fost predat de profesori de profil socio-umanist, în viitor ar putea fi predat şi de profesori de limba română sau de limbi moderne. “Un cetăţean trebuie informat, trebuie să fie capabil să selecteze, să analizeze critic şi să preia ceea ce este important. De altfel, este foarte important triunghiul înţelegere-evaluare-alegere”, a explicat Preoteasa. La rîndul său, Eugen Stoica, inspector în MECT, a susţinut că acest curs ar putea fi acreditat în universităţi, pentru formarea viitorilor profesori. Cursul opţional “Competenţă în mass-media” ar trebui să beneficieze şi de o culegere pe suport electronic. De asemenea, inspectorul a subliniat necesitatea unei competiţii pe această programă, precum şi nevoia schimbului de experienţă cu elevi şi profesori din alte ţări care studiază acest curs. Coordonatorul proiectului, Nicoleta Fotiade, din partea Agenţiei de Monitorizare a Presei Active Watch, a subliniat că elevii au nevoie de dobîndirea de competenţe în ceea ce priveşte mass-media încă din timpul şcolii, pentru a avea abilitatea de a accesa canalele de presă. “În urma acestui curs, elevii îşi dezvoltă posibilitatea de a filtra acele mesaje şi informaţii venite din presă”, a explicat Fotiade. Ea a adăugat că acest curs poate fi implementat şi ca activitate extraşcolară şi independentă, cum se face în prezent, sau în învăţarea permanentă şi împreună cu un alt curs, precum “Om şi societate”. Directorul Agenţiei de Monitorizare a Presei, Mircea Toma, a susţinut că oamenii trebuie să aibă o cenzură în ceea ce priveşte media, un spirit, şi nu o ţintă pasivă. Programa şcolară pentru cursul “Competenţă în mass-media” a intrat în vigoare începînd cu anul şcolar 2004-2005 şi poate fi aplicată tuturor claselor a IX-a şi a XII-a. Scopul fundamental al disciplinelor îl reprezintă formarea unui cetăţean consumator de mass-media avizat. Prin intermediul acestui curs, elevii de liceu sau de gimnaziu, în cazul în care se va implementa şi în această formă de învăţămînt, vor putea să-şi dezvolte abilităţile de selecţie valorică, analiză şi raportare critică la mesajele transmise prin mass-media, capacitatea de a lua decizii şi de a acţiona în cunoştinţă de cauză. Disciplina se adresează tuturor specializărilor din învăţămîntul liceal şi face parte din curriculum la decizie al şcolii, aria curriculară om şi societate, beneficiind de buget pentru o oră pe săptămînă. Cursul este susţinut de manualul “Competenţă în mass-media”, care a apărut iniţial în anul 2000 şi a fost reeditat în anul 2004. În anul 2004 au fost formaţi 120 de profesori pentru a preda acest curs cu pregătire în ştiinţe umane. În 2005 a fost editat un ghid al profesorilor. În anul 2004, cursul era predat în 150 de licee din România, iar în prezent acesta este predat, după cum susţin cei de la Agenţia de Monitorizare a Presei, iniţiatori ai proiectului, în aproximativ 40 de licee.

Taguri articol


12