De la români doar pentru… români. Petroliştii încasează sancţiuni PREMIUM

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Concurenţa mioritică bate poluarea din SUA? Cele mai mari amenzi din UE

De la români doar pentru… români. Petroliştii încasează sancţiuni PREMIUM

Eveniment 11 Ianuarie 2012 / 00:00 1091 accesări

Din ciclul “suntem mai catolici decât Papa”, la noi lupul cel rău este cel mai rău lup cu putinţă, lupul cel bun îşi menţine statusul năravului, iar bunătatea este tratată drept prostie crasă. Ţara tuturor posibilităţilor, România, iese din nou la rampa europeană cu o nouă premieră: amenzi record date companiilor petroliere pentru practici neconcurenţiale. Toate bune până aici, asta înseamnă că autoritatea de reglementare, Consiliul Concurenţei (CC), şi-a făcut treaba. Doar că prestaţia CC este de-a dreptul uluitoare pentru întreg mapamondul: cumulul amenzilor date celor şase companii româneşti este de 205 milioane de euro. Ca o comparaţie, British Petroleum a primit ca amendă, în 2010, pentru tragedia din Golful Mexic, 50 de milioane de dolari, adică 39,2 milioane euro. La un calcul simplu, o companie românească a primit o amendă pentru motiv de neconcurenţialitate aproape cât a primit BP pentru distrugerea unui ecosistem şi poluarea timp de multe generaţii de acum încolo. Nici măcar nu se poate vorbi despre “concurenţă” în acest caz, şi atunci ne vine să credem că motivele sunt altele şi că “înţelegerile neconcurenţiale” de care sunt acuzate cele şase companii - OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI România, MOL Romania Petroleum Products şi Lukoil România – sunt praf aruncat în ochii presei şi, implicit, opiniei publice.

SĂ INTRĂM ÎN AMĂNUNTE La început de an, după ce, în 2011, a fost luat adesea peste picior, CC face o demonstraţie de forţă, instituind, o dată cu amenzile date companiilor petroliere româneşti, o premieră în UE! Astfel, OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI România, MOL Romania Petroleum Products şi Lukoil România, s-au trezit, în prag de ianuarie, cu sancţiuni (în jur) de 3% din cifrele de afaceri realizate în anul 2010, un record european greu de egalat, suma totală ajungând la 880,5 milioane lei (aproximativ 205 milioane euro). Sancţiunile vin în urma finalizării, cu o întârziere remarcabilă (după ce comisia de la Concurenţă a fost schimbată pe motive de integritate), a marii anchete derulate pe piaţa carburanţilor, de către CC, anchetă începută în anul 2005 şi reluată în 2009. Subiectul principal al investigaţiei: suspiciuni de înţelegeri anticoncurenţiale între cele şase companii care, în 2008, au retras de pe piaţă un sortiment de benzină.

AMENZI PREMIUM Preşedintele CC, Bogdan Chiriţoiu, a afirmat ieri, într-o conferinţă de presă, că instituţia pe care o conduce a constatat că există dovezi că respectivele companii s-au înţeles în perioada 2007-2008 să retragă de pe piaţă sortimentul de benzină ECO Premium care le genera sub 20% din vânzări şi reprezenta mai puţin de 5% din cifra de afaceri.

Chiriţoiu a precizat că pentru OMV Petrom amenda a fost “un pic peste 3%” pentru că a avut circumstanţe agravante, fiind iniţiatorul acestei înţelegeri, iar la ceilalţi, sub 3%. Deşi, potrivit lui Chiriţoiu, Rompetrol nu a participat la discuţiile dintre companii, compania a fost sancţionată “pentru că ştia ce fac ceilalţi şi a acţionat în consecinţă”. Chiriţoiu a mai arătat că MOL a fost prima companie care a retras sortimentul de pe piaţă, iar Rompetrol ultima.

Contextul în care CC ia o asemenea hotărâre, stârnind valuri şi reacţii care de care mai vehemente, este, totuşi, unul destul de dubios. Potrivit legislaţiei europene, la 1 ianuarie 2009, sortimentul de benzină vizat nu mai avea oricum voie să fie la vânzare. Aşadar, orice companie petrolieră căreia îi pasă de veniturile sale viitoare şi care cunoaşte cât de cât legislaţia ar fi luat măsuri de eliminare a unui sortiment de benzină păgubos din oferta de piaţă. Cum s-a făcut însă acest lucru, rămâne să arate CC în motivarea pe care, potrivit legii, o va trimite companiilor sancţionate în decurs de 30 de zile. Potrivit lui Chiriţoiu, “este foarte posibil să ajungem în instanţă. Companiile au fost înştiinţate ieri (luni, n.r.). Într-o lună vor primi motivaţia noastră. Din acel moment vor avea 30 de zile să se hotărască dacă vor veni în instanţă. Ar fi putut avea posibilitatea să recunoască fapta pentru a-şi reduce sancţiunea”. Bogdan Chiriţoiu a precizat că, în mod normal, companiile ar trebui să plătească acum amenda, iar în funcţie de rezultatul procesului, care durează în medie trei ani, să se stabilească dacă îşi vor recupera banii. Potrivit raportului CC, companiile sancţionate au schimbat mail-uri şi au participat la întâlniri înainte de a lua decizia comună de a retrage produsul de pe piaţă. Dacă vor contesta în instanţă decizia Consiliului Concurenţei, companiile sancţionate trebuie să depună o cauţiune reprezentând 10% din valoarea amenzii.

REACŢII VEHEMENTE LA SANCŢIUNI Rompetrol consideră decizia CC ca fiind nelegală şi neîntemeiată. “Rompetrol Downstream, membră a Grupului Rompetrol, a luat act cu surprindere de decizia CC de sancţionare a companiei pentru retragerea de la comercializare a produsului Premium E4. Considerăm că, în ceea ce priveşte Rompetrol, concluziile raportului de investigaţie au fost total nejustificate şi nedovedite, iar decizia CC de sancţionare este, în egală măsură, nelegală şi neîntemeiată”, au declarat reprezentanţi ai Departamentului de Comunicare şi Relaţii Publice Rompetrol. “Rompetrol nu a fost informată cu privire la existenţa unui plan comun de retragere de la comercializare a sortimentului de benzină Premium E4 şi nici nu a aprobat expres sau tacit un asemenea plan comun”, au mai declarat reprezentanţii DCRP Rompetrol. Potrivit aceleiaşi surse, Rompetrol a decis sistarea producţiei sortimentului de benzină Premium E4 în luna noiembrie 2008, cu menţiunea că, practic, comercializarea acestuia a continuat până la epuizarea efectivă a stocurilor. “Considerăm că argumentele prezentate de companie, atât pe parcursul verificărilor, cât şi prin obiecţiunile transmise Consiliului şi în cadrul audierilor desfăşurate în luna decembrie 2011, au demonstrat că acuzaţiile Consiliului sunt cert nefundamentate şi lipsite de suport. Vom contesta în instanţă decizia Consiliului Concurenţei”, a declarat Irina Dârlea, reprezentant DCRP Rompetrol.

Cel mai afectat grup de companii este Petrom, care are de plătit peste 503,8 milioane lei, suma reprezentând peste 57% din amenzile aplicate celor şase companii petroliere. Petrom a fost amendată cu 366,53 milioane lei, iar OMV Petrom Marketing a fost sancţionată cu 137,28 milioane lei. “Petrom şi OMV Petrom Marketing consideră sancţiunile aplicate ca fiind nejustificate şi vor contesta în instanţă decizia CC”, se arată în comunicat.

Şi Lukoil va ataca în instanţă decizia CC, a declarat, la The Money Channel, Constantin Tampiza, oficial al Lukoil România. „O să atacăm decizia CC în justiţie, la toate nivelurile. O considerăm nefondată. Nu există un precedent de acest fel în Europa. Vorbesc despre profituri mari. Ce profituri mari? Lukoil a avut pierdere în România. E un semnal foarte prost pentru mediul de afaceri. Toată lumea ştie că în Europa se închid rafinării, iar toate aceste presiuni pot duce la închiderea, şi în România, a rafinăriilor care provoacă pierderi”, a spus Tampiza.

SANCŢIUNILE COMPANIILOR, PLĂTITE DIN BUZUNARUL NOSTRU? Ce cred specialiştii din domeniu despre acţiunea în forţă a CC? Potrivit preşedintelui Federaţiei Operatorilor de Transport Rutier (FORT), Augustin Hagiu, a fost mai mult o chestiune de imagine, căci singurii afectaţi efectiv, consumatorii finali, vor avea, în continuare, de suferit. Mai mult, afirmă el, “probabil, în cazul în care apar aceste sancţiuni, vor încerca (companiile petroliere – n.r.) să-şi recupereze banii tot pe seama noastră”. Preşedintele FORT propune o altă motivaţie pentru sancţiuni: inexistenţa unor motive reale pentru majorarea preţurilor, aşa cum nu au existat nici în anii trecuţi. “Motivele pentru creşterea preţurilor sunt aceleaşi ca şi anul trecut, motive ireale, fără o bază solidă. Mă refer la această bătaie de joc a argumentării, fie pe seama pieţei şi cotaţiilor barilului de ţiţei, fie al contextului general economic, legat de creşterea euro şi preţuri mai mari la importurile de materie primă sau de carburanţi, fie la pompa europeană. Probabil vom avea şi anul acesta 20 de creşteri a preţurilor la carburanţi”, a explicat Hagiu.

Menţionăm că, la începutul anului trecut, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a realizat un raport în care se preciza că preţul carburanţilor ar fi fost majorat în mod nejustificat în 2010, fără a avea drept cauză scuzele folosite de companii, anume evoluţia cotaţiilor barilului de ţiţei pe burse, cursul valutar sau taxele percepute de stat.

PETROM ŞI ROMPETROL, SUSPENDATE DE LA BVB. Acţiunile Petrom şi Rompetrol au fost suspendate de la tranzacţionare la BVB. “Atunci când informaţia va fi transparentă pentru toţi investitorii din piaţă, vom relua tranzacţionarea pentru aceste titluri”, a declarat Alin Barbu, directorul general al BVB. Titlurile au fost suspendate la începutul şedinţei conform unui articol care prevede menţinerea unei pieţe ordonate şi asigurarea accesului egal la informaţia necesară deciziei de a investi.



12