Farmaciile au început să vândă cartele prepay

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Farmaciile au început să vândă cartele prepay

Sănătate 30 Decembrie 2009 / 00:00 608 accesări

Măsurile Ministerului Sănătăţii (MS), precum amânarea termenelor de plată şi cursul valutar fix, au afectat piaţa farmaceutică mai mult decât criza economică, astfel că, pentru a contracara efectele blocajului financiar, distribuitorii au început exportul paralel, iar farmaciile vând cartele telefonice. Lipsa lichidităţilor a făcut ca peste o mie din farmacii să intre în incapacitate de plată, iar multe din unităţile independente să fie închise. De asemenea, numărul de medicamente disponibile în farmacii s-a redus ca urmare a comerţului paralel practicat de distribuitori şi importatori, unii producători au amânat lansarea de noi produse, iar unele existente au dispărut. Începând cu 1 februarie, Ministerul Sănătăţii a stabilit un curs fix pentru tot anul de 4 lei/euro pentru calculul preţurilor la medicamentele, ceea ce a determinat, pe parcursul anului, pierderi pentru producătorii de medicamente de 5-7% din cifra de afaceri, în condiţiile în care cursul a depăşit pragul de 4,3 lei. La o lună de la această decizie, autorităţile au aplicat o nouă metodologie de calcul a preţurilor medicamentelor cu prescripţie care permitea producătorilor să ajusteze preţurile doar în scădere, nu şi invers, pentru a putea atinge valoarea minimă din 12 ţări europene. Astfel, preţurile au fost reduse în medie cu 20-30%, iar în unele cazuri, cu 60%. Primul efect resimţit pe piaţă după aplicarea celor două măsuri a fost creşterea comerţului paralel, în condiţiile în care preţul celor mai multe medicamente este cel mai mic la nivel european, astfel că distribuitorii străini au cumpărat din România mai ieftin şi au vândut mai scump în alte state europene. Afectate de măsurile ministerului, farmaciile şi-au diversificat portofoliul cu produse complementare, respectiv medicamente fără prescripţie (OTC), parafarmaceutice şi dermatocosmetice, unele introducând chiar şi alte servicii, precum vânzarea de cartele telefonice reîncărcabile. Un exemplu în acest sens este reţeaua Farmaciile Dona, care cuprinde 131 de unităţi.



12