Ministerul Educației promite, copiii cu dizabilități primesc praful de pe tobă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Terapia și educația nu se fac cu vorbe goale!

Ministerul Educației promite, copiii cu dizabilități primesc praful de pe tobă

Social 21 Mai 2018 / 17:28 4623 accesări

La sfârșitul săptămânii trecute, aproximativ 50 de părinți și copiii lor cu nevoi speciale din toată țara au protestat în fața Ministerului Educației pentru drepturile lor privind norma de hrană, banii pentru transport şi cei pentru rechizite, dar şi împotriva indiferenței și discriminării de care au parte acești copii cu cerințe educaționale speciale în școli și comunitate, în general. Ce răspuns au primit? Promisiuni că se vor rezolva cerințele lor… cândva.

Un protest special, al oamenilor cu copii speciali a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute, la București, în fața sediului Ministerului Educației. Sătui să plece capul în fața indiferenței și umilințelor de care au parte, peste 50 de părinți și copiii lor cu nevoi speciale și-au cerut drepturile privind norma de hrană, banii pentru transport şi cei pentru rechizite, dar, mai ales, drepturile egale la educație.

Răspunsurile Ministerului sunt doar vorbe în vânt. Nimic din ce nu s-a mai spus până acum. Și totul fără finalizare căci vorbele fără fapte sunt egale cu zero, nu-i așa? Iată ce transmite onor ministerul prin Biroul său de comunicare: „În cadrul întâlnirii, la care au participat mai mulți reprezentanţi ai MEN, ministrul Valentin Popa a primit solicitările părinţilor și i-a informat cu privire la măsurile pe care Ministerul Educației le pregătește pentru a sprijini școlarizarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) în toate şcolile din România. Menționăm că MEN, împreună cu alte ministere, sub coordonarea Prim-Ministrului, lucrează la un set de măsuri pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități. La nivelul Ministerului Educației Naționale, sunt aprobate și se află în curs de publicare în Monitorul Oficial planurile - cadru pentru învățământul special. De asemenea, MEN a încheiat protocoale cu reprezentanți ai societății civile privind creșterea calității educației copiilor/elevilor/tinerilor cu CES. În acest sens, poate fi menționat protocolul de colaborare dintre MEN și Fundația Sense Internațional România vizând copiii/elevii/tinerii cu surdocecitate și deficiențe senzoriale multiple, semnat în data de 15.05.2018.

Ministerul Educației Naționale este preocupat de îmbunătățirea cadrului normativ și analizează posibilitatea modificării și completării Hotărârii nr. 564/2017 privind modalitatea de acordare a drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şcolarizaţi în sistemul de învăţământ preuniversitar. Luând în considerare propunerile Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități (ANPD) și ale altor organizații din domeniu, MEN a elaborat „Procedura cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficienţe de auz/tulburare de spectru autist care susțin examenele naționale: Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de Bacalaureat - sesiunea 2018”. Procedura urmează să fie aprobată și transmisă inspectoratelor școlare județene până la data de 25.05.2018. Este în curs de finalizare și un set de proceduri privind identificarea și monitorizarea copiilor aflați în afara sistemului de educație, în cadrul proiectului „Sistem de avertizare timpurie pentru reducerea părăsirii timpurii a școlii”, finanțat de Comisia Europeană.

De asemenea, MEN este în curs de a definitiva Metodologia de monitorizare/prevenire a segregării școlare în unitățile de învățământ preuniversitar din România. MEN este receptiv faţă de problematica discutată astăzi şi este dispus să facă verificări ale modului de aplicare a cadrului legal educaţional în vigoare din perspectiva asigurării respectării drepturilor copiilor/elevilor/tinerilor cu CES şi/sau dizabilităţi în toate şcolile din ţară”.

Un minister departe de realitatea copiilor cu CES

Ziarul Telegraf vă prezenta înainte de protest situația deloc roz a tuturor copiilor cu nevoi speciale și a familiilor acestora. Pentru aducere aminte, iată ce au cerut, punctual, într-o scrisoare deschisă, părinții protestatari:

Clarificarea legislației astfel încât să nu mai rămână loc de interpretări;

Aplicarea unitară a legislației CES, fără discriminare, pentru toate categoriile de copii cu dizabilități;

Emiterea unei circulare oficiale către toate școlile;

Fiecare copil care a avut cerere depusă pentru acordarea drepturilor sociale constând în alocația zilnică de hrană, alocația pentru rechizite școlare, cazarmament, îmbrăcăminte și încălțăminte, pentru anul școlar 2016-2017, să primească aceste drepturi;

Adaptarea mediului fizic și școlar la nevoile REALE ale copilului cu CES și dizabilitate;

Adaptarea examenelor.

Din răspunsul ministerului aflăm doar că este foarte preocupat de ce se întâmplă (oare de ce nu o fi fost și până acum?) și că va verifica ca tot ce e pe hârtie să se și pună în practică?!! Întrebarea noastră este alta: când se va întâmpla acest lucru și ce oameni o vor face? Pentru că, în momentul de față, sistemul bolnav, plin de hibe, nu are nici măcar suficienți oameni care să verifice aplicarea legii, darămite să facă lucruri concrete pentru acești copii. În România, potrivit statisticilor, sunt peste 70.000 de copii cu dizabilități.



12