Regiile de apă din 20 de judeţe trebuie să-şi reglementeze relaţiile cu autorităţile

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
În aceste zile, în staţiunea Mamaia, se desfăşoară în paralel, şedinţele Comisiilor Economică şi Juridică din cadrul Asociaţiei Române a Apei, la care iau parte reprezentanţii economici şi juridici ai celor mai mari operatori şi regii de apă din ţară, dar şi invitaţi din partea Autorităţii Naţionale de Reglementare a Serviciilor Comunale şi reprezentanţi ai Asociaţiei Internaţionale a Apei. Punctele de discuţie de pe ordinea de zi se axează pe problemele economice şi juridice cu care se confruntă marii operatori din ţară, dar şi pe noutăţile legislative din domeniu şi, nu în ultimul rînd, pe creşterea eficienţei economice a operatorilor, proces ce duce implicit la creşterea serviciilor oferite abonaţilor prin investiţiile realizate. Pentru a afla mai multe despre însemnătatea şi obiectivele acestor comisii, ne-am adresat preşedintelui Asociaţiei Române a Apei, Vasile Ciomoş.

Regiile de apă din 20 de judeţe trebuie să-şi reglementeze relaţiile cu autorităţile

Politică 25 August 2006 / 00:00 1069 accesări

Reporter: Ce sînt comisiile de specialitate din cadrul ARA şi cum au apărut ele?

Vasile Ciomoş: Comisiile speciale din cadrul Asociaţiei Române a Apei funcţionează pe modelul grupurilor de lucru din cadrul Asociaţiei Internaţionale a Apei (IWA), ai cărei reprezentanţi au cerut asociaţiilor internaţionale din domeniul apei să funcţioneze după „chipul şi asemănarea lor”, în sensul că aceste grupuri de lucru IWA pe diferite domenii, au adus rezultate spectaculoase, în urma schimburilor de experienţă între participanţii la ele. Din acest motiv şi la nivelul ARA există comisii de specialitate, dintre care fac parte şi comisiile Economică şi Juridică.

Rep.: De ce şedinţele a două comisii de specialitate se desfăşoară în acelaşi timp?

V.C.: În această perioadă, avînd în vedere problemele cu care ne confruntăm în domeniul apei, cele mai importante grupuri de lucru sînt comisiile economică şi juridică. Avînd în vedere interconectarea celor două domenii: juridic şi economic, este normal ca aceste comisii să se întrunească, pentru a exista un schimb real de informaţii şi experienţă, de ambele părţi, pentru a putea găsi o soluţie viabilă la problemele cu care ne confruntăm în această perioadă.

Rep.: Care sînt cele mai acute probleme ale furnizorilor de apă?

V.C.: De fapt, nu sînt nişte probleme în adevăratul sens al cuvîntului, ci nişte transformări de ordin juridic şi economic, prin care se încearcă alinierea operatorilor de apă la standarde europene. Spus altfel, încercăm să punem la punct bazele – pilonii pe care vor funcţiona în viitor operatorii de servicii din domeniu. Unul din punctele de discuţie comune, pilonul pentru un prim pas în această aliniere la standarde internaţionale, este restructurarea operatorilor şi punerea pe baze comerciale a relaţiilor acestora cu autorităţile, prin intermediul contractului de concesiune. La ora actuală, operatorii din 20 de judeţe trebuie să-şi rezolve această problemă în acest an, iar ceilalţi operatori în cursul anului viitor. Din păcate, în România nu există cultura contractului de concesiune, în forma în care este el folosit de unele state ale Uniunii Europene, cum ar fi Franţa, ţară considerată leagănul teoretizării acestui concept. Operatorii trebuie să înţeleagă că reglementarea contractului de concesiune nu trebuie să se facă în mod arbitrar de către autorităţi, ci operatorii să participe activ să-şi apere interesele pentru realizarea unor contracte echitabile.

Al doilea pilon în cadrul acestor schimbări este cel referitor la politica de tarifare a serviciilor de apă şi canalizare. Scăderea drastică a consumurilor de apă, ca urmare a măsurilor luate de operatori în acord cu cerinţele dezvoltării durabile, ar putea să se întoarcă împotriva lor, dacă nu revizuim sistemele şi politicile de tarifare. Comisia Economică joacă un rol important în identificarea tuturor argumentelor necesare acceptării acestor schimbări de către autorităţi. În cadrul acestei şedinţe am reuşit o adevărată infuzie de experţi internaţionali, care lucrează la diferite proiecte finanţate de Uniunea Europeană şi Guvernul Statelor Unite, specialişti care vor prezenta criteriile şi exigenţele unui proces de reformă economică şi a mecanismelor de tarifare.

Cea de-a treia direcţie spre care trebuie să se îndrepte toţi operatorii este pregătirea unor proiecte eligibile de investiţii, pentru absorbţia fondurilor de coeziune. În România există expertiza tehnică necesară realizării unor proiecte similare celor finanţate pînă acum de Uniunea Europeană, dar continuăm să avem probleme pe aspectele instituţionale, comerciale şi financiare. Acest lucru este vizibil şi în derularea unor proiecte de investiţii, din mai multe judeţe, proiecte a căror finanţare era la un pas de fi pierdută. Şi din acest motiv s-au adunat laolaltă experţii financiari şi juridici, pentru a dezbate situaţiile apărute, pentru a găsi o soluţie viabilă şi pentru a ne pregăti suficient de bine ca să nu ne mai confruntăm cu astfel de situaţii.

Rep.: În calitate de gazde, nu se poate să nu vă întrebăm: de ce aţi ales ca locaţie de desfăşurare pentru aceste evenimente Constanţa?

V.C.: Pentru că la Constanţa găsim de toate şi, în plus, ospitalitate. Găsim performanţă clădită într-un timp foarte scurt, realizări deosebite în sectorul economico-financiar, şi chiar şi pîrghiile şi instrumentele legale folosite în interesul operatorului, dar în acelaşi timp găsim şi înţelegerea nevoii imediate a Regiei Autonome Judeţene de Apă Constanţa de a încheia contracte de concesiune şi de a pregăti un proiect viabil în vederea accesării fondurilor de coeziune.



12