România, pe ultimul loc în UE la investiţiile în infrastructura feroviară

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

România, pe ultimul loc în UE la investiţiile în infrastructura feroviară

Social 07 Octombrie 2009 / 00:00 309 accesări

Directorul de transport terestru din cadrul Comisiei Europene (CE), Enrico Grillo Pasquarelli, a declarat, ieri, în cadrul Summit-ului “Zilele Feroviare”, că România a beneficiat de finanţări din partea instituţiilor europene, pentru infrastructura de transport, şi acum acestea aşteaptă rezultate. “UE a alocat o mare parte din buget pentru interoperabilitatea sistemului în toată comunitatea. Tronsonul Bucureşti-Constanţa este finanţat din banii UE. România a beneficiat de finanţare şi aşteptăm rezultatele. Dacă nu se vor cheltui fondurile alocate de UE, se vor da de către România mai mulţi bani, deci va cheltui mai mult decît va primi”, a declarat Enrico Grillo Pasquarelli. El a mai precizat că nu a mers cu trenul în România, dar a auzit că sînt probleme la calea ferată şi este nevoie de investiţii. “Fără o infrastructură solidă, nu putem să avem un bun sistem. Dacă infrastructura este proastă, trenurile nu pot merge cu viteză şi sistemul nu este competitiv. Dacă nu se investeşte masiv în calea ferată, de către statul român, sistemul feroviar este în pericol”, a mai spus directorul de transport terestru de la Comisia Europeană.

Mai mult, taxele din transportul feroviar românesc sînt foarte mari în comparaţie cu media europeană, traficul de călători pe piaţa locală a scăzut în ultimii ani, deşi în UE a crescut, şi este nevoie de o strategie viabilă în domeniu, a mai declarat şeful Direcţiei Energie şi Transport a CE. “Se impune o strategie viabilă pentru dezvoltarea transportului feroviar, însă fără o susţinere politică procesul de scădere a traficului va continua. Neconcordanţa dintre transportul feroviar şi cel rutier afectează bunul mers al transporturilor, iar România nu stă bine la capitolul acces pe calea ferată, unde taxele sînt foarte mari în comparaţie cu Europa”, a declarat Pasquarelli. El a precizat că traficul de călători a scăzut în România cu 36% în ultimii şapte ani, în comparaţie cu celelalte state membre ale UE, care au înregistrat o creştere medie de 6,6%. Prezent la eveniment, directorul Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură, Johannes Ludewig, a declarat că România se află pe ultimul loc între statele membre UE în funcţie de investiţiile în infrastructura feroviară şi că o eventuală continuare a subfinanţării va duce la “un colaps total al sistemului feroviar”. “Este o totală contradicţie între ceea ce se întîmplă în România şi ceea ce se întîmplă în UE. Guvernul sprijină transportul rutier şi asta nu este politica şi strategia UE. România este într-o stare critică, iar guvernul ar trebui să spună că nu vrea să sprijine calea ferată, ci transportul rutier, pentru că asta se întîmplă”, a spus Ludewig. El a adăugat că este obligaţia guvernului să subvenţioneze costul biletelor şi că “nu e nicio surpriză că totul se prăbuşeşte, iar operatorii naţionali au adunat datorii imense”, deoarece guvernul alocă prea puţini bani. Şeful Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură a mai spus că va analiza motivele pentru care “situaţia de pe calea ferată este dezastruoasă” şi că organizaţia pe care o conduce va sprijini România în dezvoltarea transportului feroviar, în vederea liberalizării pieţei.

Taguri articol


12