Scenariile tragediei din Mali

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Informații contradictorii Prezenţa unui român la bordul avionului Air Algerie, neconfirmată

Scenariile tragediei din Mali

Externe 26 Iulie 2014 / 00:00 327 accesări

Un reprezentant al Ministerului algerian de Externe a informat, vineri, ambasada României că prezenţa unui român la bordul avionului Air Algerie prăbuşit joi în Mali nu a putut fi confirmată, precizează MAE, care a demarat o procedură complexă de verificare a pasagerilor. Potrivit MAE, există informaţii contradictorii cu privire la numărul pasagerilor şi la cetăţenia acestora. ”În aceste condiţii, Centrala MAE a transmis instrucţiuni ferme ambasadelor României în Algeria, Senegal (ambasada care gestionează şi relaţia cu Burkina Faso), Franţa şi Spania să continue demersurile pentru obţinerea clarificărilor care se impun, inclusiv din perspectiva aspectelor ce ţin de dubla cetăţenie”, informează MAE. Totodată, vineri, autorităţile române au intrat în posesia unor liste care conţin neconcordanţe în ceea ce priveşte numărul de pasageri. Prin urmare, s-a demarat o procedură complexă de verificare a tuturor persoanelor aflate pe liste, folosindu-se evidenţele informatizate aflate la dispoziţia MAE şi MAI. Din informaţiile preliminare furnizate joi de Ministerul algerian de Externe rezulta că la bordul avionului Air Algérie s-ar fi aflat un cetăţean român. Avionul s-a prăbuşit într-o zonă deşertică din nordul Mali, iar fragmente din fuselaj sunt răspândite pe o suprafaţă mare, dovada unui impact violent, potrivit unei înregistrări video efectuate de militari din Burkina Faso şi difuzată de postul France 2. În aceste imagini, primele difuzate de la presupusul loc al accidentului, apare o zonă deşertică, în care se văd câţiva arbuşti. Fragmente metalice, dificil de identificat, sunt răspândite pe zeci de metri.

POSIBILE CAUZE ALE TRAGEDIEI Cea mai probabilă cauză a prăbuşirii avionului Air Algerie o reprezintă condiţiile meteorologice, însă oficialii francezi şi experţii nu exclud nici un atentat sau o problemă tehnică. Condiţiile meteorologice constituie ipoteza principală, pentru moment. Această posibilitate este luată în calcul şi de Robert Galan, fost pilot al Air France, care a zburat 15 ani în regiune. Există un front tropical unde se întâlnesc, în acest sezon, rafale de vânt contrare şi puternice, o masă de aer uscat şi cald venind din nord şi o alta de aer umed din Golful Guineei, condiţiile fiind ideale pentru furtuni puternice, a explicat el. Deşi ia în calcul vântul sau grindina, el exclude însă ipoteza unui fulger. Când un avion este lovit de un fulger, riscurile sunt infime să fie doborât; au existat câteva exemple în istorie, dar așa ceva se întâmplă foarte rar.

Pentru a atinge un avion de linie cu un tir de rachetă este necesar un echipament militar important, precum sistemul mobil sol-aer rusesc, care a doborât un avion al Malaysia Airlines în estul Ucrainei, la 17 iulie. ”Excludem de la început posibilitatea unui tir de la sol, extrem de improbabilă, chiar imposibilă”, a declarat secretarul de stat francez pentru Transporturi, Frederic Cuvillier. ”Nu există niciun sistem de rachete antiaerian care să poată atinge un avion de linie la mare altitudine în regiune”, a dat asigurări Jean-Pierre Maulny, director adjunct al Institutului de Relaţii Internaţionale şi Strategice (IRIS) şi specialist al industriei de apărare.

Ipoteza unei bombe a fost avansată mai ales pentru că, pe aeroportul din Ouagadougou, condiţiile de securitate nu sunt considerate optime. Explozia unei bombe în timpul zborului ar fi fost singura cauză posibilă pentru împrăştierea fragmentelor avionului pe o suprafaţă atât de mare. ”Până nu se termină ancheta, este imposibil să ştim dacă a existat o problemă tehnică sau nu”, afirmă fostul pilot Robert Galan. În opinia sa, nicio ipoteză nu poate fi eliminată.



12