Staţii meteo de ultimă generaţie la Tuzla

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Staţii meteo de ultimă generaţie la Tuzla

Justiție 14 Martie 2009 / 00:00 3011 accesări

Anul 2005 reprezintă naşterea unei structuri tinere în Forţele Navale: aviaţia maritimă. Este cunoscut deja faptul că trei elicoptere Puma navalizate, de fabricaţie autohtonă, constituie o unitate distinctă, cu sediul la aerodromul Tuzla, numită Grupul de Elicoptere al Forţelor Navale încadrat în Flotila de Fregate. Aeronavele s-au dovedit a fi o investiţie foarte bună, iar mentenanţa lor este uşor de asigurat. Cele trei elicoptere sînt pregătite să acţioneze în misiuni specifice la bordul fregatelor Regina Maria, Mărăşeşti şi Regele Ferdinand. Puţini au însă ocazia să cunoască efortul imens care stă în spatele măiestriei piloţilor. O armată de tehnicieni şi aparatură de ultimă generaţie asigură condiţiile sigure de pilotat. Pentru o manevrare cît mai sigură a aeronavelor, Marina Militară a achiziţionat, din 2007, prin Romtehnica, mai multe staţii meteorologice sistem finlandez Vaisala, care funcţionează la capacitate maximă. 11 dintre acestea sînt instalate în locurile unde îşi desfăşoară piloţii marinari activitatea de zbor. „Oricînd intervin modificări, dispozitivele transmit schimbările în timp util. Staţia meteorologică măsoară toate elementele şi fenomenele meteorologice pentru aviaţie, începînd cu gradul de acoperire, plafonul norilor, vizibilitatea, direcţia sau intensitatea vîntului, detectează fulgerele precum şi distanţa unde poate să detecteze nucleul, face inclusiv arhiva tuturor elementelor. Pe monitorul staţiei avem acces la hărţi obţinute de la Direcţia Hidrografică. După ce se procesează toate informaţiile, acestea sunt transmise personalului navigant la briefingurile de aviaţie. La final se întocmesc rapoarte care se transmit piloţilor sub semnătură şi, apoi, mai departe la Bucureşti în vederea obţinerii aprobărilor de rigoare pentru ca scopul zborului să fie atins”, a declarat şeful punctului meteo de pe aerodromul Tuzla, lt. cdor. Marius Constantinescu. Pe un alt computer, informaţiile obţinute din zona aerodromului sînt scrise în anumite mesaje speciale de aviaţie şi apoi trimise spre aprobare Centrului Operaţional Aerian Baloteşti. Totodată, Tuzla are acces şi la un sistem naţional integrat meteorologic care conţine imagini din satelit referitoare la deplasarea fronturilor atmosferice pe baza cărora se pot face estimări ale evoluţiei meteo necesare prevenirii unor coliziuni de aviaţie. Informaţiile nu se adresează strict aviaţiei ci sînt folositoare şi Marinei Militare sau pentru interes public. Informaţiile provin din mai multe surse.

Fregatele româneşti- piste mobile

În prezent, astfel de staţii se află pe locurile de decolare-apuntare a celor trei Puma navalizate, în cazul de faţă, la bordul fregatelor Regele Ferdinand, Regina Maria şi, în viitorul apropiat, şi pe Mărăşeşti. „Tot ce găsim pe aerodrom găsim şi la bordul navelor amintite, care funcţionează ca nişte piste mobile. Condiţiile de zbor pe mare sînt cele mai dificile iar datele oferite de staţie se distribuie tuturor comandanţilor care iau decizii de manevrare”, ne-a spus lt. cdor. Marius Constantinescu. Staţiile au posibilitatea să facă arhive pe mai multe luni precum şi ghiduri climatologice iar aparatura nu poate ceda decît la temperaturi sau furtuni la care viaţa nu ar fi posibilă”, a afirmat şeful punctului meteo de la Tuzla.

Taguri articol


12