STS: Vinovaţii din Apuseni - medicii Zamfir şi Ianceu

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Incredibil!

STS: Vinovaţii din Apuseni - medicii Zamfir şi Ianceu

Eveniment 05 Februarie 2014 / 00:00 3560 accesări

Mistificări, minciuni sfruntate, ignoranţă, interese politice, incompetenţă, prostie şi neasumare: acestea sunt coordonatele ecourilor tragediei din Apuseni. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), cea mai blamată dintre instituţiile care au împiedicat salvarea pilotului Adrian Iovan şi a Aureliei Ion - care au murit de frig -, persistă în minciună, profitând şi de faptul că preşedintele Băsescu şi-a afirmat deschis susţinerea faţă de acest serviciu. Şi după ce jurnaliştii au scos la iveală adevărul, după ce specialişti din întreaga ţară şi-au afirmat deschis părerile şi au demonstrat că semnalele telefoanelor celor prăbuşiţi puteau fi interceptate chiar şi de un banal radioamator, după ce Băsescu s-a acoperit de penibil afirmând că STS nu interceptează decât telefoane fixe (în contextul în care pe site-ul respectivei instituţii se arată clar contrariul), STS rămâne blocată în zona neasumării, dând vina pe... doctori: medicul Radu Zamfir este de vină, iar doctorul Ianceu nici n-a sunat la 112. „STS protestează ferm faţă de afirmaţiile potrivit cărora doctorul Radu Zamfir ar fi trimis coordonatele geografice prin Sistemul 112. Dânsul a descris doar ce vedea în jurul său şi pe un ecran de telefon mobil, începând cu ora 19.30, doctorul Zamfir indicând drept coordonate ora afişată pe telefonul mobil, respectiv 19.33,20/1, iar peste patru minute 19.37,20/1, care, evident, nu sunt cooordonate geografice“, se arată într-un comunicat de ieri al STS. Sigur, tot acest mister ar putea fi uşor spulberat dacă STS ar pune la dispoziţia publicului înregistrările convorbirilor pe care cei doi medici (Zamfir şi Ianceu) le-au avut cu 112, convorbiri în care aceştia indică Horea (de unde au şi venit salvatorii) ca fiind cea mai apropiată localitate şi explică extrem de clar unde anume se află, la jumătatea distanţei dintre Horea şi Beliş. Mai clar de atât?

„DR. ZAMFIR A REFUZAT SĂ DEA INFORMAŢII” Potrivit sursei citate, Zamfir „a refuzat să mai dea alte informaţii, spunând că a transmis informaţiile şi că nu mai dă nimic“. „Dr. Sorin Ianceu (un alt medic aflat în avion - n.r.) nu a sunat la 112“, mai precizează STS. Precizările STS vin „ca urmare a apariţiei în spaţiul public a unor informaţii false referitoare la convorbirile prin Sistemul 112“. Purtătorul de cuvânt al STS, Adrian Fulea, declara pentru Mediafax, încă din 22 ianuarie, că medicul Radu Zamfir nu a dat niciun fel de coordonate geografice privind locul accidentului aviatic, iar epava avionului prăbuşit a fost găsită în aria indicată de STS. Fulea a mai spus atunci că instituţia pe care o reprezintă a indicat „o singură locaţie, nu mai multe, una şi bună“. „Doctorul Radu Zamfir nu a dat niciun fel de coordonate geografice, s-a discutat cu apelantul, i s-au cerut datele geografice şi nu a reuşit să le trimită şi să le furnizeze. Epava avionului a fost găsită în zona în care a fost dată harta STS, la marginea zonei respective, în zona indicată de STS. Aria de cerc a fost cu raza de 14-15 kilometri, iar la marginea ei s-a găsit avionul prăbuşit. STS-ul nu a dat două coordonate greşite. A dat o singură locaţie, nu mai multe, una şi bună“, a precizat Fulea.

„DR. SORIN IANCEU NU A SUNAT LA 112“ Un alt medic atacat de STS este Sorin Ianceu, care a declarat că după accident a sunat la 112 şi a dat coordonatele de pe Google Maps, indicând inclusiv zona unde se află, şi anume între localităţile Horea şi Beliş. Dr. Ianceu a precizat că telefoanele sale au fost distruse în momentul impactului, însă a vorbit cu cei de la 112 de pe telefonul colegului Radu Zamfir, comunicând la numărul unic de urgenţă poziţia avionului. „Le-am spus inclusiv că dacă pleacă din Horea spre Beliş pe drumul 1R, la jumătatea distanţei, pe partea dreaptă, ne aflăm prăbuşiţi. Ştiam localităţile între care s-a prăbuşit avionul. Ar trebui să existe aceste înregistrări. În acele momente, nu ne-am gândit să ne înregistrăm telefoanele ca să ne justificăm“, a afirmat Ianceu, luni seară, la un post TV.

ABERAŢII PREZIDENŢIALE „JUST FOR FUN“ Pentru culoare, reamintim declaraţiile prezidenţiale uluitoare de după şedinţa CSAT de duminică: „În aceste zile s-a instalat ideea că STS trebuia să facă localizarea exactă a locului accidentului. Este o minciună. STS nu are nici echipamente şi nici dreptul legal să facă mai mult decât a făcut. Prin reglementări, STS preia, prin linia de apel de urgenţă, informaţiile de la operatorii de telefonie. STS are capacitatea să spună exact punctul de la care s-a făcut apelul când se face după un telefon fix. STS nu are niciun mijloc tehnic de identificare a telefoanelor mobile“.

PROIECTUL DE LEGE PRIVIND TRECEREA STS LA MAI, ÎN PROCEDURĂ DE URGENŢĂ Proiectul de lege privind STS se va dezbate la Camera Deputaţilor în procedură de urgenţă, a declarat, ieri, secretarul Camerei, Niculae Mircovici. „A venit iniţiativa legislativă privind STS, a fost repartizată Comisiei de apărare, urmează să fie dezbătută în Comisia de apărare şi s-a hotărât cererea avizelor de la Guvern şi de la Consiliul Legislativ“, a precizat Mircovici. El a arătat că iniţiativa legislativă va fi dezbătută în procedură de urgenţă.

POZIŢIE OFICIALĂ Potrivit Biroului de informare publică şi relaţii cu presa din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ), „procurori ai Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia au încheiat un prim stadiu al cercetărilor în cauza privind accidentul aviatic din data de 20.01.2014, efectuându-se până în prezent: cercetarea locului producerii accidentului; ridicarea mijloacelor materiale de probă; audierea persoanelor vătămate în accident, a persoanelor care au participat, în diferite calităţi, la operaţiunile de salvare, medici de urgenţă etc. Au fost audiaţi 28 de martori din cadrul ISU, SMURD, personal silvic, jandarmi, localnici, precum şi cele cinci persoane vătămate”. În comunicatul PÎCCJ se mai arată că „s-a dispus, de asemenea, efectuarea unor rapoarte medico-legale, s-au solicitat şi depus documentele relevante de la instituţiile în cauză. Mijloacele materiale de probă ridicate de la locul producerii accidentului (aparatul GPS şi staţia ELT) au fost predate investigatorilor CIAS, urmând a fi trimise spre examinare la un laborator de specialitate. Din actele de urmărire penală realizate până în prezent a rezultat că se impune audierea unor persoane din cadrul unor instituţii centrale ale statului, cu atribuţii în gestionarea situaţiei de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă, persoane având calităţi ce atrag competenţa PÎCCJ - Secţia parchetelor militare. Pentru acest motiv, prin Ordonanţa din data de 4 februarie 2014 a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, s-a dispus declinarea competenţei de soluţionare a acestei cauze în favoarea PÎCCJ - Secţia parchetelor militare, care va continua ancheta în cauză”.

O luare de poziţie cel puţin şocantă aparţine ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, care, pe parcursul întregului scandal creat în jurul tragediei, nu a scos niciun cuvânt. Ea a declarat, ieri, că din punctul său de vedere, cuprins şi într-un raport al ministerului, este o "speculaţie" afirmaţia potrivit căreia STS a transmis coordonate eronate în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni. "S-au făcut speculaţii cum că STS a dat nişte coordonate eronate, ceea eu nu cred că este cazul. Adică nu cred că STS în mod voit sau cineva în mod voit a dat nişte coordonate eronate. Deci, e prea mult să acuzăm oamenii fără fundament", a menţionat ministrul. Mănescu a fost întrebată dacă nu are nimic să-şi reproşeze. "Ce aţi vrea să-mi reproşez eu când vă spun că ROMATSA a făcut ce a considerat că trebuie să facă, noi am luat măsurile administrative, premierul a considerat necesar şi a fost o decizie pe care am luat-o împreună să sancţionăm administrativ conducătorii ROMATSA, care erau în acea zi responsabili cu coordonarea misiunii de căutare şi salvare", a replicat ministrul. Mai mult, ea a declarat şi că "s-a utilizat acest accident doar pentru a ataca instituţiile statului şi atâta tot (...)".



12