Ziua Recunoştinţei, o afacere de milioane de dolari

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Goana după cadouri

Ziua Recunoştinţei, o afacere de milioane de dolari

Monden 26 Noiembrie 2011 / 00:00 583 accesări

O SĂRBĂTOARE NAŢIONALĂ Peste 23 de milioane de americani au zburat, joi, cu avionul, pentru a se bucura alături de familie de una dintre cele mai dragi sărbători, Ziua Recunoştinţei. Originile acestei sărbători sunt un mister pentru mulţi, având în vedere că marcarea ei este rezultatul combinării unor fapte istorice cu evenimente religioase sau politice şi o adaptare pentru ultima zi de joi din luna noiembrie a calendarului, din motive pur economice. Sărbătoarea ar data din anul 1621 când primii pelerini englezi au ajuns pe ţărmul din Massachussets pentru a-şi căuta norocul şi au sărbătorit prima recoltă alături de indigenii care îi ajutaseră să cultive pământul. Faptul că această Zi a Recunoştinţei a devenit sărbătoare oficială i se datorează însă încăpăţânării de peste trei decenii a lui Sarah Josepha Hale, autoarea cărţii pentru copii „Mary Had a Little Lamb”. Abraham Lincoln a dat atenţie cererii sale, în 1863, şi a fixat data de Ziua Recunoştinţei pentru ultima zi de joi a lunii noiembrie. Această dată avea să fie însă de multe ori modificată. A trebuit să se aştepte până în 1941 pentru ca preşedintele Roosevelt să adopte o rezoluţie prin care a patra zi de joi din noiembrie devine oficial sărbătoarea naţională a SUA.

Data nu a fost aleasă întâmplător, ci pentru a stimula la sfârşit de săptămână vânzările în perioada Marii Depresii. În prezent Ziua Recunoştinţei are la bază doi piloni: curcanul şi deplasările la distanţă. Curcanul este ingredientul care nu poate lipsi de la mesele cu familia, deşi nu există dovezi că această pasare ar fost un fel de mâncare consumat de pelerini în 1621. Pentru cei care vor să evite stresul aeroporturilor, călătoria cu maşina este cea mai bună alternativă, dar nu şi cea mai ieftină, având în vedere că preţul la benzină a crescut cu 4% faţă de 2010.

O SOCIETATE ORIENTATĂ SPRE CONSUM Vinerea neagră care declanşează goana după cumpărături a devenit un fenomen naţional atât în retail-ul tradiţional, cât şi online. Între datele de 23 şi 29 ale lunii, marile magazine se deschid foarte devreme, chiar de la 4.00 dimineaţa, pentru o mulţime de oameni care aşteaptă la coadă să beneficieze de multitudinea de oferte speciale. Unele magazine fac reduceri de până la 90% din preţuri. În ultimii ani, magazinele americane au început să-şi deschidă porţile tot mai devreme în această vineri, ajungându-se ca, anul acesta, unele să se deschidă de la 12.00 noaptea, în premieră. Magazinele Wallmart şi-au început ziua chiar de la ora 22.00, joi, de Ziua Recunoştinţei, iar Toys \'R\' Us cu o oră mai devreme. Chiar dacă nu este o sărbătoare publică, multe companii care nu activează în domeniul comerţului cu amănuntul le dau liber angajaţilor pentru a spori numărul de potenţiali cumpărători.

Vinerea neagră este urmată de Cyber Monday, lunea imediat după weekend, adoptată după numele dat în Marea Britanie, Canada, în unele state din Australia şi în Noua Zeelandă, există obiceiul de a se face mari reduceri de preţ în magazine, ce pot înregistra un venit record faţă de orice altă zi din an. Se aşteaptă ca luni să fie procesate peste două milioane de comenzi online. Anul trecut americanii au cheltuit peste 45 de miliarde de dolari în weekend-ul de după Vinerea Neagră.

UN NUME NEFAST Numele de Vinerea Neagră a fost dat la început în Philadelphia înainte de 1966, când este consemnat într-un articol, nu a avut însă mereu o conotaţie pozitivă. „Black Friday” este un nume dat de Departamentul de poliţie din Philadelphia unei zile mai puţin plăcute pentru această instituţie, având în vedere că avea de gestionat blocajele în trafic şi aglomeraţia de pe trotuare de la primele ore ale dimineţii până seara târziu şi febra cumpărăturilor a fost presărată şi de acte de violenţă şi alte incidente. Ulterior, termenului i-a fost atribuită altă semnificaţie, ţinând de contabilitatea primară, făcută de mână la acea vreme. Conturile cu sold negativ erau scrise cu roşu pentru a fi deosebite de cele cu sold pozitiv, scrise cu negru. Cumpărăturile din a doua zi după Ziua Recunoştinţei îi ajutau pe comercianţi să iasă din roşu, conturile lor trecând pe plus şi putând fi scrise cu negru, de unde denumirea de Vinerea neagră.

Taguri articol


12