22 de ani de la deschiderea oficială a Canalului Dunăre - Marea Neagră

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

22 de ani de la deschiderea oficială a Canalului Dunăre - Marea Neagră

Justiție 26 Mai 2006 / 00:00 3028 accesări

Pe 26 martie 1984 a fost deschisă oficial navigaţia pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Lucrările de finalizare a investiţiilor prevăzute în devizele generale începute atunci, sînt continuate şi astăzi, ele fiind actualizate în 2003 cu aprobarea Consiliului Tehnico - Economic al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. Construirea Canalului Dunăre - Marea Neagră (CDMN) s-a făcut în strînsă legătură cu realizarea Portului maritim Constanţa Sud Agigea, formînd un complex modern la extremitatea estică a coridorului VII Pan-European Dunărea. CDMN a fost proiectat astfel încît să asigure condiţii favorabile de tranzitare a mărfurilor din bazinul Dunării, precum şi a celor din bazinul Rhinului odată cu darea în exploatare a canalului navigabil Rhin - Main - Dunăre.

Lucrările la o cale navigabilă între Cernavodă şi Constanţa au început în anul 1949, dar economia românească din acea perioadă nu a putut suporta costurile mari implicate şi nu a putut produce echipamentul necesar. Din acest motiv, în 1953, lucrările au fost oprite, fiind reluate abia în 1975, cînd condiţiile tehnice şi materiale au fost create. Fiind efortul colectiv a 30 de institute de cercetare şi proiectare, acest plan imens înglobează peste 33.500 de proiecte de estimare şi construcţie detaliate, semnate de peste 1.000 de specialişti. Construcţia a necesitat excavarea a aprox. 300 milioane mc de sol şi rocă. Peste 4 milioane de mc de beton şi beton armat au fost folosite şi, de asemenea, 24.345 tone echipament şi lucrări metalice. Construcţia canalului a durat 8 ani. CDMN leagă portul Cernavodă cu Portul maritim Constanţa, scurtînd cu aprox. 400 km ruta mărfurilor de la Marea Neagră pînă la porturile dunărene din Europa Centrală. Prin folosirea acestei rute, mărfurile din Australia şi Orientul Îndepărtat, destinate Europei Centrale, îşi scurtează drumul cu 4.000 km. O dată cu deschiderea Canalului Main – Rin, în anul 1992, a fost realizată o conexiune navigabilă directă între Portul Constanţa şi Portul Rotterdam. Directorii generali ai Companiei de-a lungul timpului: Nicolae Zeicu (1979-1989), Valeriu Nae (1989-1994), Sevastian Ştefan (1994-2001), Gheorghe Nicolau (2001-martie 2005) şi Valentin Zeicu (martie 2005 – prezent). După 22 ani de la deschiderea canalului, actuala conducere a CN „ACN“ va organiza, la sediul companiei, o expoziţie permanentă cu imagini din perioada de construcţie a canalelor navigabile, şi nu numai.



12