Magia valsurilor vieneze din opereta „Liliacul”, pe scena constănţeană

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Magia valsurilor vieneze din opereta „Liliacul”, pe scena constănţeană

Cultură 17 Noiembrie 2008 / 00:00 1568 accesări

„Liliacul”, opereta care i-a adus celebritatea compozitorului austriac Johann Strauss (fiul), a purtat publicul prezent, sîmbătă seară, în sala Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, în atmosfera magică a valsurilor vieneze. Pe un libret savuros de Karl Haffner şi Richard Genée, după vodevilul „Revelionul”, de Meilhac şi Halévy, spectacolul numit de critică, pe bună dreptate, „regină a operetei clasice vieneze”, a fost un real succes, oferind clipe de încîntare melomanilor de toate vîrstele. Pe scenă au evoluat artişti de valoare ai teatrului constănţean, cît şi solişti invitaţi: Doru Iftene - Eisenstein, Roxana Cetali - Rosalinde, Emil Spătaru din Bucureşti - Franck, Lucia Mihalache - Orlofsky, Ciprian Done - Alfred, Iulian Bratu – Dr. Falke, Lăcrămioara Schuller de la Opera din Braşov - Adele, Marius Eftimie – Dr. Blind, Daiana Gavrilescu - Ida, Constantin Acsinte - Frosch, Bogdan Sandu – Iwan. De la celebra uvertură a operetei „Liliacul”, interpretată de prestigioasa orchestră a teatrului de la malul mării, la pupitrul căreia s-a aflat maestrul Gheorghe Stanciu, la minunatele arii, duete şi terţete, jucăuşe, pline de farmec şi umor, spectacolul a captivat audienţa pînă la final, iar aplauzele şi ovaţiile publicului au fost pe măsura evoluţiei impecabile a artiştilor. Soliştii au dovedit nu doar calităţi interpretative remarcabile, ci şi talent actoricesc, creionînd personaje convingătoare şi redînd cu naturaleţe şi umor trăirile acestora, dar şi răsturnările de situaţie şi surprizele care se ţin lanţ în acest spectacol. Acţiunea operetei în trei acte se desfăşoară în noaptea de Revelion 1870-1871, în micul orăşel austriac Weinberg, în cavalcada şi agitaţia unui bal fastuos.

Roxana Cetali, soprană cu o intensă activitate artistică, concretizată în recitaluri camerale, concerte vocal-simfonice şi spectacole de operă atît la Constanţa, cît şi peste hotare, a fost o alegere cît se poate de potrivită pentru rolul Rosalinde. Avînd un timbru special şi o graţie aparte, soprana constănţeancă s-a bucurat de aprecierea audienţei, care a aplaudat-o fără rezerve. Imediat după reprezentaţie, soprana Roxana Cetali a mărturisit că s-a aflat la cea de-a şase apariţie în acest rol, extrem de dificil, care necesită o pregătire temeinică, precum şi calităţi actoriceşti, nu doar interpretative. La rîndul său, soprana Lăcrămioara Schuller, solistă a Operei Braşov, a spus că Adele este un rol destul de greu, dar foarte aproape de sufletul său. Aceasta a precizat că a avut o colaborare foarte bună cu artiştii constănţeni, fiind încîntată în mod special de vocea Roxanei Cetali. Artista a adăugat că s-a simţit foarte bine în sala teatrului de la malul mării, unde a descoperit un public extrem de cald şi de receptiv. Dar şi ceilalţi artişti din distribuţia spectacolului au avut parte de o reacţie extraordinară din partea audienţei. S-au remarcat tenorii Doru Iftene – Eisenstein şi Ciprian Done, în rolul Alfred, dar şi baritonul Iulian Bratu – Dr. Falke, mezzo-soprana Lucia Mihalache – Orlofsky, baritonul Marius Eftimie – Dr. Blind sau basul Constantin Acsinte, în rolul ameţitului gardian, Frosch. La finalul celor trei ore de spectacol, artiştii au fost răsplătiţi de public cu aplauze furtunoase, ovaţii şi buchete de flori.



12