O ediţie critică a volumului ”Mein Kampf” va fi publicată în Germania, după 2016

Monden 24 Ianuarie 2014 / 00:00 539 accesări

O ediţie critică a volumului ”Mein Kampf”, manifestul ideologic al lui Adolf Hitler, va fi editată în Germania după ce cartea va intra în domeniul public, la 1 ianuarie 2016, landul Bavaria revenind miercuri asupra deciziei de a interzice retipărirea sub orice formă a acesteia.

Această lucrare, care schiţează ideologia antisemită a regimului nazist, nu este interzisă în Germania, însă landul Bavaria, căruia forţele aliate i-au încredinţat, în 1945, drepturile de publicare a cărţii, s-a opus oricărei reeditări a acesteia, motivând că incită la ură rasială. Pe de altă parte, landul bavarez a investit aproximativ 500.000 de euro în pregătirea unei ediţii critice din ”Mein Kampf”, proiect încredinţat Institutului de Istorie Contemporană din München. În ciuda acestui proiect, care avea să fie finalizat cu publicarea unei ediţii critice, însoţită de comentarii, din ”Mein Kampf”, ministrul Ştiinţei, Cercetării şi Artei din Bavaria, Ludwig Spaenle, anunţa în decembrie 2013 că a luat decizia renunţării la retipărirea sub orice formă a acestei cărţi, după numeroase conversaţii cu victimele Holocaustului şi cu familiile acestora. Această decizie surprinzătoare, având în vedere că landul Bavaria urma să suspende un proiect finanţat din surse proprii, a venit la un an după deplasarea, în 2012, în Israel a preşedintelui landului Bavaria, Horst Seehofer. În timpul acestei vizite, organizaţiile evreieşti şi chiar preşedintele Israelului, Shimon Peres, şi-au manifestat îngrijorarea faţă de proiectul reeditării ”Mein Kampf”. Pe de altă parte, consiliul central al evreilor din Germania, principala organizaţie a acestei comunităţi din ţară, s-a declarat în favoarea unei ediţii critice a volumului scris de Hitler în 1924. Miercuri, Ludwig Spaenle a invocat libertatea ştiinţifică, pentru a încerca să justifice revenirea asupra deciziei de a permite editarea cărţii scrise de Hitler:

Adolf Hitler a scris ”Mein Kampf”, formată din două volume, în timpul detenţiei din închisoarea din Landsberg am Lech, în Bavaria, unde a fost închis după puciul eşuat din München (1923). Cartea nu este interzisă de legea germană, însă Ministerul bavarez al Culturii veghează cu stricteţe ca acest volum să nu fie reeditat, pentru a evita eventuala lui exploatare de către grupările neonaziste. Volumul ”Mein Kampf” este, în schimb, autorizat în SUA şi în Marea Britanie, în numele libertăţii de exprimare, şi face parte din lecturile care l-au inspirat pe Anders Behring Breivik, autorul crimelor din 22 iulie 2012, din Norvegia.

12