Organizarea referendumului fără răspunsul Legislativului este neconstituţională

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Consiliul Legislativ avertizează Guvernul:

Organizarea referendumului fără răspunsul Legislativului este neconstituţională

Politică 05 Octombrie 2009 / 00:00 429 accesări

Şeful statului a solicitat organizarea unui referendum pentru Parlamentul unicameral şi pentru reducerea numărului de parlamentari, simultan cu alegerile prezidenţiale, în 22 noiembrie. Guvernul a modificat, cu avizul negativ al MAI, legislaţia în vigoare, stabilind ca Parlamentul să fie obligat în 20 zile să răspundă favorabil solicitării preşedintelui de organizare a unui referendum, în caz contrar şeful statului avînd dreptul să emită decretul pentru referendum. Consiliul Legislativ a avertizat Guvernul că soluţia conform căreia procedura de consultare la organizarea unui referendum se consideră îndeplinită dacă Parlamentul nu se pronunţă în 30 de zile, ca în proiectul iniţial, cu privire la solicitarea preşedintelui, contrazice Decizia Curţii Constituţionale (CC) 567/2006. Surse ministeriale au declarat că fostul ministru al Internelor, Dan Nica, şi reprezentanţii Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul au dat aviz negativ acestei ordonanţe de urgenţă, care modifică Legea referendumului, actul normativ trecînd însă cu avizul Ministerului Justiţiei. Potrivit surselor citate, Nica a invocat patru acte normative care interzic modificarea unei legi organice printr-o ordonanţă de urgenţă şi fără avizul MAI, reprezentanţii Secretariatului General al Guvernului precizînd însă că avizul acestui minister este doar consultativ. În avizul primit de Guvern din partea Consiliului Legislativ se atenţionează că proiectul de ordonanţă nu este însoţit de avizul de oportunitate al Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul privind promovarea unui asemenea demers legislativ şi că nemotivarea sau motivarea necorespunzătoare a urgenţei poate avea ca efect declararea ordonanţei ca neconstituţională: Consiliul Legislativ arată că prin Decizia 567/2006 a CC a fost admisă excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului, Curtea reţinînd că procedura referendumului iniţiat de preşedinte presupune două faze, respectiv consultarea Parlamentului şi consultarea poporului. Curtea a statuat că, în cadrul primei faze, Parlamentul “urmează să adopte o hotărîre în şedinţa comună a celor două Camere”, rezultînd astfel necesitatea adoptării acestei hotărîri pentru ca procedura constituţională să fie îndeplinită. Consiliul a mai atenţionat că, neoferind soluţii complete, ordonanţa afectează concepţia de ansamblu a Legii 3/2000 privind organizarea referendumului, care trebuie să cuprindă atît regulile generale de organizare a referendumului naţional desfăşurat în mod independent, cît şi regulile aplicabile în situaţii speciale, cînd acesta s-ar organiza simultan cu procesele electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, alegerea preşedintelui ori alegerile pentru Parlamentul European: “Semnalăm însă că organizarea şi desfăşurarea referendumului ar conduce la aplicarea unor reguli diferite referendumului naţional, după cum acesta este organizat simultan cu unul dintre procesele electorale. Astfel, dacă referendumul s-ar organiza odată cu alegerile pentru Camera Deputaţilor şi Senat, operaţiunile electorale ar avea loc în colegii uninominale, în vreme ce în situaţia organizării referendumului odată cu alegerile pentru Parlamentul European sau pentru preşedintele României, operaţiunile electorale vor avea loc într-o singură circumscripţie electorală, respectiv în circumscripţii electorale”. Instituţia atenţionează totodată că alegerile se desfăşoară în intervalul orar 7.00-21.00, în timp ce referendumul este programat, ca regulă generală, între orele 8.00-20.00.



12