Picturile lui Sava Henţia, în colecţiile Muzeului de Artă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Picturile lui Sava Henţia, în colecţiile Muzeului de Artă

Cultură 08 Ianuarie 2007 / 00:00 2063 accesări

Înfiinţat în anul 1961, Muzeul de Artă din Constanţa deţine un vast patrimoniu cultural, cu lucrări create de artişti plastici, moderni şi contemporani. Cu o colecţie prezentată din punct de vedere cronologic, instituţia muzeală atrage publicul larg prin inedite expoziţii permanente şi temporare, care includ picturi, grafice, sculpturi şi piese decorative. Din patrimoniul Muzeului de Artă fac parte şi lucrări semnate de plasticianul Sava Henţia. Pictor transilvănean, Sava Henţia a studiat la Bucureşti, Roma şi Paris. Plasticianul este recunoscut mai ales pentru contribuţia sa remarcabilă la arta documentară, el fiind şi un subtil desenator şi colorist, reuşind deseori să depăşească pictura convenţională. Artistul plastic a imortalizat pe pînză, aproape fotografic, personajele pe care le-a îndrăgit cel mai mult în timpul vieţii. Printre cele mai cunoscute astfel de lucrări sînt: portretele soţiei şi copiilor (Aurelia şi Virgil), dăscăliţa, mătuşa, ministrul Vernescu şi soţia sa. În ultima perioadă a creaţiei, Sava Henţia a pictat mai ales portrete de ţărani îmbrăcaţi în costume populare, din zona sa natală, Valea Sebeşului. De asemenea, peisajele pictate de Sava Henţia cuceresc prin prospeţime şi modul de redare a atmosferei.

Alături de alţi trei importanţi plasticieni ai vremii sale, Nicolae Grigorescu, C. D. Mirea şi Carol Popp de Szathmari, Sava Henţia a fost prezent pe frontul românesc, la Războiul de Independenţă al României, din 1877-1878, făcînd parte din echipa artiştilor reporteri. Puţin sociabil, interiorizat, Sava Henţia s-a concentrat asupra motivului artistic, el asociind peisajului scena de gen, scena de bătălie, scena de muncă sau de repaus, acordîndu-le conotaţii epice şi o semantică specială. Din această perioadă a vieţii sale artistice fac parte lucrări precum: "Soldat călare", "Trecerea Dunării la Corabia", "Lîngă Lagărul din Calafat". Desenele şi schiţele create pe front au constituit etapa documentară, pregătitoare pentru compoziţiile ulterioare executate în acuarelă şi ulei pînă în anii 1886-1887, cum sînt "Întîlnirea" şi "Transport de provizii pe front".



12