Portuarii constănţeni au protestat alături de greviştii CSCT Agigea

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
În semn de solidaritate

Portuarii constănţeni au protestat alături de greviştii CSCT Agigea

Social 26 Iulie 2008 / 00:00 4802 accesări

Dacă pînă de curînd sindicaliştii constănţeni şi-a rezolvat litigiile de muncă cu lucrători scoşi în stradă, mitinguri în faţa instituţiilor publice, oficiilor diplomatice sau în Capitală, acum salariaţii au vrut să demonstreze că pot protesta şi în alt fel. Revoltaţi că angajaţii Companiei Constanţa South Container Terminal (CSCT) nu au obţinut majorările salariale cuvenite nici după trei luni de discuţii cu administraţia, peste 1.500 de sindicalişti din opt societăţi portuare au protestat, ieri dimineaţă, prin întreruperea temporară a lucrului, în semn de solidaritate cu colegii lor de la Agigea. Potrivit preşedintelui Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP), Petre Costel, greva de solidaritate s-a desfăşurat între orele 7.00 şi 9.00, astfel de acţiuni urmînd să fie organizate şi de alţi lucrători de pe platformele portuare. „Susţinem în continuare majorarea salariilor cu 700 de lei pentru fiecare angajat şi sîntem decişi să protestăm pînă la rezolvarea doleanţelor. Pe de altă parte, vrem acordarea sporului de vechime, aşa cum este stipulat şi în contractul pe ramură şi program stabil de lucru. Nu este admisibil ca într-un terminal modern de containere, cu o activitate profitabilă, un muncitor de-abia să se poată descurca, de pe o zi pe alta, cu salariul pe care îl primeşte”, a declarat Costel. În replică, administraţia companiei susţine că protestul salariaţilor este nejustificat în condiţiile în care aceasta a oferit o creştere salarială de 375 de lei pentru fiecare angajat. “Considerăm nejustificat acest protest pentru că angajaţii au beneficiat, de la înfiinţarea societăţii, de o creştere salarială anuală peste rata inflaţiei. Chiar dacă se ia în calcul cel mai scăzut salariu din societate, angajaţii noştri cîştigă de cinci ori salariul minim din România, iar aceste salarii sînt mai mari cu peste 60% faţă de nivelul mediu al cîştigurilor salariale din toate domeniile industriale de activitate, din România”, a precizat purtătorul de cuvînt al CSCT, Claudia Zeca. Directorul general al CSCT Agigea, Rowan Bullock, este şi mai tranşant în declaraţii şi spune că ceea ce se întîmplă acum pe platforma portuară este “un şantaj al greviştilor”. “Nu ne este în continuare clar de ce nivelurile de creştere sînt solicitate pe baza faptului că salariile angajaţilor trebuie să crească proporţional cu profitabilitatea companiei. Este evident că o relaţie între profitabilitate şi creşterile salariale este greşită. Un astfel de model ar implica, de asemenea, că dacă afacerea nu ar merge foarte bine, cum ar fi acum din cauza acţiunii greviste, salariile ar trebui să scadă, ceea ce ar fi inacceptabil pentru angajaţi”, se menţionează în comunicatul remis de Bullock. Acesta consideră că administraţia a oferit o diversitate de opţiuni pentru a mări salariile, termeni şi condiţii pentru a încerca să satisfacă unele din cererile sindicatelor pentru a ajunge la un compromis. “Conducerea nu va fi forţată să cedeze şi să accepte 100% din ce i se solicită. Aceasta nu este negociere, este o formă de şantaj. Dacă această abordare inflexibilă a negocierii ar avea succes, implicaţiile pentru alte companii, investiţii străine şi progresul economic al României nu ar fi favorabile. Considerăm că este momentul să se aplice bunul simţ şi să se tempereze solicitările nerealiste, în beneficiul comunităţii şi al CSCT”, se mai arată în comunicatul lui Rowan Bullock. Pe de altă parte, sindicaliştii estimează că prima săptămînă de grevă generală a costat deja compania milioane de euro, numeroase nave fiind scoase de la operare după 17 iulie. Protestul salariaţilor CSCT a primit şi sprijinul sindicaliştilor BNS care, prin intermediul preşedintelui organizaţiei, Dumitru Costin, prezent ieri la Agigea, a condamnat politica falimentară a administraţiei. “Solicitările sindicaliştilor sînt îndreptăţite, avîndu-se în vedere productivitatea terminalului de containere care este cel mai mare din sud-estul Europei şi care operează peste un milion de containere anual. În funcţie de productivitatea societăţii şi profiturile obţinute, salariile angajaţilor trebuie adaptate pe măsură. De săptămîna viitoare, protestul se va extinde pe platforma portuară, urmînd să se alăture şi sindicalişti din alte domenii de activitate”, a declarat Costin



12