Un stat care percepe vinietă poate pune taxă pe pod!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Comisia Europeană dixit!

Un stat care percepe vinietă poate pune taxă pe pod!

Perfect legală, taxa de pod este “remuneraţie pentru prestarea unui serviciu”
Justiție 06 August 2009 / 00:00 591 accesări

Un stat care percepe vinietă, aşa cum este România, poate aplica taxe pentru utilizarea de drumuri şi poduri, a comunicat Serviciul de presă al Comisia Europeană (CE), adăugînd că deocamdată nu a fost primită de către Comisie o plîngere referitoare la taxa de pod Feteşti-Cernavodă. „Aquis-ul comunitar în materie de taxe de drumuri - respectiv directiva 99/62 - nu poate împiedica un stat care percepe vinietă (între care şi România) să aplice taxe pe poduri şi tunele”, se arată în răspunsul Serviciului de presă al CE. Pe de altă parte, sursa citată aminteşte că sumele percepute de un stat membru UE pentru utilizarea unei infrastructuri rutiere - pod, tunel, autostradă - nu sînt calificate drept taxe potrivit legislaţiei comunitare, fiind însă considerate “remuneraţie pentru prestarea unui serviciu”. CE susţine că nu a primit încă vreo reclamaţie în legătură cu taxa de pod. “Plîngerea nu a ajuns la Comisie. Comisia va analiza în amănunt această plîngere atunci cînd o va primi”, se arată în răspunsul CE. Federaţia Operatorilor Români de Transport Rutier (FORT) a anunţat că a trimis o sesizare către CE privitoare la introducerea taxei pentru trecerea podului de la Feteşti. FORT susţine că taxa introdusă de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) încalcă tratatul cu UE. “Statul român nu poate să taxeze acest pod deoarece este parte din autostrada A2 (Autostrada Bucureşti-Cernavodă - n.r.), iar tratatul cu UE stabileşte că România a primit derogare pentru aplicarea vinietei în forma actuală pînă la taxarea autostrăzilor”, arăta, luni, FORT. “În disperare de cauză, datorită pierderii puterii de control şi a posibilităţii de a taxa supratonajul în urma modificărilor legislative elaborate de către reprezentanţii FORT cu Ministerul Transporturilor, CNADNR încearcă să-şi demonstreze eficienţa scoţînd de la naftalină un text de ordin al cărui articol 1 punctul 5 anul trecut, în contextul discuţiilor aprinse dintre patronatele din transporturi şi Minister, ar fi fost un fel de gaz pe foc”, a mai arătat FORT. Menţionăm că taxa pentru podul de la Feteşti a fost introdusă cu acordul UE, care nu a acceptat, însă, varianta emiterii unor abonamente, declara, luni, directorul general al CNADNR, Dorina Tiron. “Despre această taxă s-a discutat şi la UE, care şi-a dat acordul. Exista o posibilitate şi pentru varianta de abonamente, dar UE nu a fost de acord, aşa că am scos-o”, a afirmat Tiron. Amintim că şoferii plătesc, începînd de luni, o taxă pentru utilizarea podului Feteşti-Cernavodă, cuantumul acesteia, stabilit în funcţie de tipul autovehiculului, fiind de zece lei pentru un autoturism. Astfel, şoferii achită pentru o trecere şapte lei în cazul motocicletelor, zece lei pentru autoturisme şi 35 de lei pentru microbuze şi autovehicule cu masa totală maximă autorizată de sub 12 tone. Pentru autobuze, autocare şi autovehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12 tone şi cu maximum trei axe (inclusiv) taxa a fost stabilită la 47 de lei, iar pentru camioanele cu masa totală maximă autorizată mai mare sau egală cu 12 tone şi cu minimum patru axe, tariful este de 68 de lei pentru o trecere, potrivit CNADNR. Cuantumurile au fost stabilite printr-un ordin al fostului ministrul al Transporturilor, Ludovic Orban, emis în februarie 2008 şi se aplică pentru vehiculele înmatriculate în România şi în alte state, pentru fiecare trecere, indiferent de sensul de parcurs.



12