Cum au scăpat elevii de coșmarul temelor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Ministerul Educației anunță modificări radicale

Cum au scăpat elevii de coșmarul temelor

Educație 07 Decembrie 2016 / 15:26 2723 accesări

Elevii din România, cel puțin în ultimii ani, sunt sufocați de temele pentru acasă. De nenumărate ori, părinții s-au plâns de faptul că sunt nevoiți să stea cu copiii până spre miezul nopții pentru a-și ajuta odraslele la efectuarea temelor pentru acasă, de cele mai multe ori extrem de dificile, dar și în cantitate mult prea mare. În plus, sunt copii care primesc o serie de exerciții și probleme drept pedeapsă. Și vacanțele copiilor sunt afectate din cauza volumului mult prea mare de teme. Ministerul Educației a emis un ordin prin care se vrea prevenirea abuzurilor, iar un elev să se preocupe cel mult 8 ore de şcoală, lucru susținut de ceva timp și de către psihologii școlari.

Elevii din România, cel puțin în ultimii ani, sunt sufocați de temele pentru acasă. De nenumărate ori, părinții s-au plâns de faptul că sunt nevoiți să stea cu copiii până spre miezul nopții pentru a-și ajuta odraslele la efectuarea temelor pentru acasă, de cele mai multe ori extrem de dificile, dar și în cantitate mult prea mare. ”Copilul meu învață de dimineața. Ajunge acasă puțin după prânz. Nu are prea mult timp de relaxare pentru că trebuie să ne apucăm de efectuarea temelor pentru acasă. Și mai trebuie să meargă și la meditație la germană. Ne ajunge ora 22.00 cam mereu. În opinia mea, este mult prea mult pentru ei”, a spus mama unei eleve din Constanța, aflată în clasa a V-a. Și nu este singura care se plânge că își ocupă o mare parte a timpului cu temele copilului. Un ordin al ministrului Educației vine să reglementeze această problemă. Astfel, temele pentru acasă sunt pentru cel mult două ore la toate disciplinele, în aşa fel încât timpul alocat activităţilor şcolare să fie de 5-8 ore, iar, în vacanţa elevilor din învăţământul primar şi gimnazial, nu se vor da teme pentru acasă. ”Timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult 2 ore însumând toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a pregătirii elevului, în clasă şi în afara ei, să se încadreze în 5-8 ore zilnic. La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă. (...) În perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învăţământul primar şi gimnazial”, se arată în ordinul semnat de ministrul Educaţiei Naţionale, Mircea Dumitru. Acelaşi document prevede că timpul total alocat temei obligatorii pentru acasă la învăţământul primar va fi de maximum o oră, iar pentru celelalte niveluri de învăţământ, timpul alocat efectuării temei obligatorii va fi de maximum două ore. Totodată, tema pentru acasă nu poate fi folosită ca un instrument de pedeapsă.

”Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciţii repetitive), precum şi solicitarea realizării unor activităţi de învăţare care necesită o abordare sistematică în clasă şi nu pentru a fi desfăşurate individual, ca temă pentru acasă”, se mai arată în ordin. Ordinul mai prevede că, în cadrul orelor de la clasă, o atenţie specială va fi acordată tehnicilor de învăţare independentă, respectiv vor fi exersate modalităţi de rezolvare independentă a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile şi în efectuarea temelor pentru acasă. ”Am semnat la începutul acestei luni ordinul de ministru care defineşte temele. Propunem o raţionalizare a timpului privind realizarea temelor pentru acasă, plus o distincţie între temele obligatorii şi cele facultative astfel încât elevii să nu depăşească timpul de 8 ore, însumat, şcoală plus teme pentru acasă. Pentru un şcolar care e în clasele primare, timpul pentru şcoală şi realizarea temelor putea să depăşească numărul de ore pe care un adult le petrece la muncă. Astfel, vrem să prevenim abuzurile, iar un elev să se preocupe cel mult 8 ore de şcoală”, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, ministrul Educaţiei.

CE SPUNEAU ÎN URMĂ CU UN AN PSIHOLOGII ȘCOLARI?

Și psihologii școlarii susțin că elevii nu trebuie să își piardă prea multe ore cu temele. Psihologul școlar din cadrul Centrului Județean pentru Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), Marieta Căescu, preciza în urmă cu un an, pentru ”Telegraf”, cât timp ar trebui să dedice un elev activităților școlare, cum ar trebui să își organizeze învățarea și dacă un copil de vârste mici are nevoie de meditații. ”Un copil care stă 4 ore la școală nu ar trebui să depășească 7 ore în total cu orele de curs, învățatul lecțiilor și tema scrisă. Încă din primii ani de școală, un copil ar trebui să învețe cum să învețe. Mulți consideră că tema scrisă este echivalentul învățării, ceea ce este greșit”, a explicat psihologul școlar. Specialistul a precizat că, înainte de pregătirea temei, un elev ar trebui să citească lecția de 3 ori: prima citire este acomodarea cu textul, a doua presupune extragerea ideilor principale și a altor teme ce necesită dezvoltare suplimentară, iar abia la a treia citire, elevul memorează și reține conținutul lecției. Abia apoi copilul ar trebui să treacă la rezolvarea temelor, care pot fi mai ușor de realizat după ce lecția predată în clasă este învățată.

Taguri articol


12