Basarabiul speră să se dezvolte urbanistic odată cu intrarea în Zona Metropolitană

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Basarabiul speră să se dezvolte urbanistic odată cu intrarea în Zona Metropolitană

Administrație 27 Februarie 2007 / 00:00 586 accesări

Înfiinţarea Zonei Metropolitane Constanţa este, pentru Primăria Basarabi, o nouă şansă în rezolvarea uneia dintre cele mai presante probleme ale localităţii: extinderea intravilanului oraşului. Primarul Basarabiului, Nicolae Crivineanu, a declarat că, din motive obiective, oraşul pe care îl conduce nu mai poate fi, de ani buni, dezvoltat urbanistic pe orizontală. Localitatea este limitată pe toate direcţiile de terenuri private sau de stat, care nu pot fi, din diverse motive, lotizate pentru împroprietăriri sau construcţii de cartiere de locuinţe. Extinderea spre nord este imposibilă din cauza existenţei unor unităţi militare, care ocupă aproape 60% din intravilanul oraşului. „În mare parte, aceste unităţi sînt goale şi nu mai folosesc Armatei. Însă Ministerul Apărării rămîne proprietar pe terenuri. Mai mult, Armata deţine alte aprox 200 de ha de teren în extravilanul localităţii, pe care a amenajat poligoane de tragere. Nu putem face nimic deocamdată pentru a reda acele terenuri comunităţii”, a declarat edilul. În acelaşi timp, la est, nord şi vest, localitatea este învecinată cu podgorii. Multe dintre ele aparţin societăţii Murfatlar, iar restul sînt proprietatea Staţiunii de cercetări viticole de la Basarabi. „Din nefericire, aceste terenuri sînt terenuri agricole şi avem o lege care stipulează că este interzisă desfiinţarea terenurilor agricole pentru construirea de cartiere de locuinţe. Încercăm să obţinem cîteva hectare de la staţiunea de cercetări, pentru înfiinţarea unui cartier de locuinţe, însă cu greu cred că am putea obţine acele terenuri”, a afirmat primarul. Cercul din jurul oraşului este închis de Canalul Dunăre-Marea Neagră, de Pădurea Basarabi şi de dealurile de cretă. Primarul a afirmat că nu poate defrişa, nu poate intra pe teritoriul Fabricii de Cretă şi nici nu poate fi vorba să se apropie de Biserica de Cretă, monument care este programat de autoritatea locală să reintre în circuitul turistic.

Încercările autorităţii locale de a găsi o breşă din încercuirea urbanistică s-au lovit pînă acum de indiferenţa ministerelor de resort. Ultima iniţiativă a autorităţii locale s-a adresat fostului ministru al Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, Gheorghe Flutur. „Cînd a venit ministrul Flutur la Constanţa, l-am rugat să găsească o soluţie pentru problema noastră. I-am expus situaţia oraşului şi am solicitat să ne permită să extindem localitatea într-o direcţie, indiferent care. Ei bine, dumnealui era probabil preocupat de cu totul alte probleme, precum magazinele Mega Image, pentru că nu a binevoit să răspundă solicitărilor noastre nici pînă cînd a părăsit instituţia”, a declarat primarul. Mai este o singură posibilitate pentru extinderea intravilanului spre Poarta Albă, însă aceasta implică investiţii imobiliare ale... Primăriei. „Putem să demarăm o campanie de cumpărare de terenuri de la persoanele fizice care deţin terenuri mari înspre Poarta Albă. Numai că nu avem bugetul îndeajuns de mare pentru a face astfel de achiziţii. În ultima şedinţa a Consiliului Local am cerut acordul de principiu al aleşilor locali pentru achiziţionarea de terenuri”, a mai spus Crivineanu. Conform afirmaţiilor primarului, există proiecte de extindere a localităţilor care pot fi finanţate pe proiecte comunitare structurale, fapt pentru care autoritatea locală a demarat deja realizarea unui astfel de proiect. Zona metropolitană ajută localitatea în principal datorită faptului că urmăreşte unirea intravilanelor localităţilor administrate de cele 14 primării semnatare ale protocolului de înfiinţare. Astfel, autoritatea locală ar putea găsi o portiţă de scăpare, cu ajutorul Metropolei, pentru extinderea pe orizontală. Primarul a declarat că a apelat chiar şi la consilierii locali ai Alianţei să facă lobby pe lîngă instituţiile centrale pentru a rezolva această situaţie. „Aşa cum Guvernul face tot ce este posibil pentru a ajuta localităţile cu primari PNL sau PD, tot aşa poate să ne ajute şi pe noi. Consilierii Alianţei nu fac însă nimic. Nu a fost şedinţă de consiliu în care să nu le cer consilierilor ajutorul, pentru ca împreună să atragem cît mai multe fonduri către Basarabi. Din păcate însă... aceştia stau cu mîinile în sîn”, a mai precizat edilul. Odată cu intrarea în Zona metropolitană, autoritatea locală din Basarabi speră să rezolve aducţiunea de gaze naturale şi să îmbunătăţească radical calitatea transportului în comun. Sperăm ca, odată cu metropola, să reuşim să prelungim liniile de transport călători din Constanţa pînă la Basarabi şi Poarta Albă. „Avem speranţa că vom reuşi să îmbunătăţim şi infrastructura rutieră din interiorul oraşului cu această ocazie”, a conchis primarul.



12