România începe să devină un important exportator de servicii

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

România începe să devină un important exportator de servicii

Economie 20 August 2007 / 00:00 504 accesări

Potrivit unui studiu al Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP) intitulat „Serviciile pentru întreprinderi - un sector în expansiune”, România începe să-şi valorifice potenţialul capitalului uman şi să devină un important exportator de servicii. Exportul de servicii a crescut cu 45,1% (19% pe total de bunuri şi servicii), în 2006. De asemenea, pe primele patru luni din acest an, serviciile s-au majorat cu 48,9% (18,3% pe ansamblul exporturilor de bunuri şi servicii). Ponderea acestora s-a majorat pînă la aproape zece la sută din totalul exporturilor româneşti. În UE, externalizarea internaţională este utilizată, în special, de către firmele din economiile avansate către firmele localizate în ţările cu salarii mici şi se referă mai ales la serviciile cu livrare electronică. Studiul CNP arată că în România s-au făcut progrese semnificative de-a lungul perioadei tranziţiei în procesul de recuperare a decalajelor faţă de modelul european. Serviciile reprezentau, la începutul anilor 1990, mai puţin de 30% din valoarea adăugată brută, contribuţia acestora ajungînd, după 15 ani, să depăşească pragul de 50%, iar în anul 2005 să atingă o pondere de 55%. În ceea ce priveşte evoluţia serviciilor pentru întreprinderi, cea mai dezvoltată latură a acestei industrii este cea a serviciilor cu livrare electronică, adică serviciile din domeniul tehnologiei informaţiei, cele profesionale şi de afaceri. Astfel, ponderea ramurii de informatică şi activităţi conexe în produsul intern brut naţional a crescut de la 0,2%, în anul 1990, la 0,7% în anul 2004. Contribuţia grupei “alte activităţi de servicii pentru întreprinderi” la formarea produsului intern brut a crescut de la 0,1%, în anul 1990, la 1,4% în anul 2004. La polul opus, cu o evoluţie descendentă, s-au aflat activităţile de cercetare-dezvoltare, care au avut o pondere în produsul intern brut în scădere de la 0,7% în anul 1990 la 0,2% în anul 2004. În prezent, cea mai mare parte din volumul total al cifrei de afaceri realizată de serviciile pentru întreprinderi, respectiv peste 90%, este dată de activităţi precum informatică, activităţi conexe, activităţi de contabilitate, revizie contabilă, consultanţă în domeniul fiscal şi consultanţă pentru afaceri şi management. Peste 85% din firmele care activează pe piaţa românească în domeniul serviciilor sînt rezidente. La nivelul activităţii de contabilitate, revizie contabilă, consultanţă în domeniul fiscal şi consultanţă pentru afaceri şi management, ponderea cea mai mare o au serviciile de consultanţă pentru afaceri şi management, cu peste 70%. Acestea sînt urmate de serviciile de contabilitate, ţinerea registrelor contabile şi audit, servicii de consultanţă în domeniul fiscal, cu peste 20%. În ceea ce priveşte informatica şi activităţile conexe, cifra de afaceri este realizată, în proporţie de 80%, de servicii de programare IT şi servicii de consultanţă privind tehnologia informaţiei cu aprox. 30% fiecare şi comerţul, cu 20%.



Ştiri recomandate

12