Votul Camerei Deputaţilor în cazul cererii de urmărire penală a lui Victor Ponta, constituţional

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Votul Camerei Deputaţilor în cazul cererii de urmărire penală a lui Victor Ponta, constituţional

Politică 15 Iulie 2015 / 13:10 463 accesări

Curtea Constituţională a decis, miercuri, că votul Camerei Deputaților din 9 iunie în cazul cererii DNA de urmărire penală a premierului Victor Ponta pentru conflict de interese, în dosarul "Turceni - Rovinari", a fost constituţional, fiind respinsă astfel sesizarea PNL.

Judecătorii constituţionali au respins ca neîntemeiată sesizarea PNL privind neconstituționalitatea articolului 157din Regulamentul Camerei Deputaţilor.

De asemenea, Curtea Constituţională (CC) a respins ca inadmisibilă sesizarea privind hotărârea prin care s-a respins cererea Direcţiei Naţionale Anticorupţie de urmărire penală a premierului Victor Ponta pentru conflict de interese.

PNL a contestat la Curtea Constituţională atât hotărârea Parlamentului din 9 iunie privind respingerea solicitării DNA de începere a urmăririi penale a lui Victor Ponta pentru conflict de interese, cât şi prevederile alineatului 7 al articolului 157 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, care au stat la baza deciziei plenului.

În contestaţia PNL se arăta că în plenul Camerei nu s-a supus la vot cererea procurorilor de anchetare a premierului, ci raportul Comisiei juridice, care propunea ca plenul să nu ceară urmărirea penală, în baza articolului 157 din Regulament. Sesizarea a fost formulată de 105 deputaţi liberali.

Regulamentul Camerei Deputaţilor stipulează că proiectul de hotărâre privind cererea de începere a urmării penale se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi, iar hotărârea este publicată în Monitorul Oficial. Plenul nu votează cererea de urmărire penală formulată de procurorul general, ci se pronunţă asupra proiectului de hotărâre propus de Comisia juridică.

Astfel, potrivit PNL, dacă în Comisia juridică există o majoritate care este ostilă cererii de începere a urmăririi penale, chiar dacă 80% dintre deputaţi sunt de acord cu începerea urmăririi penale, aceştia sunt împiedicaţi, prin Regulamentul Camerei, să avizeze urmărirea penală, având doar posibilitatea de a respinge proiectul de hotărâre formulat de Comisie.

"Ambiguitatea normei juridice alin. (7), art. 157, pe care noi o considerăm neconstituțională, constă în faptul că permite Comisiei juridice să întocmească atât un proiect de hotărâre care să garanteze dreptul Camerei de a cere urmărirea penală a unui deputat, cât și un proiect de hotărâre cu un conținut care să încalce dreptul suveran al Camerei Deputaților de a cere urmărirea penală a unui deputat, așa cum este statuat în Constituție la art. 109, alin. (2) și să împiedice exercitarea dreptului deputatului și senatorilor de a vota și cere punerea sub urmărire a membrilor Guvernului. Împiedicându-se, totodată, și înfăptuirea justiției (în acord cu prevederile art. 124 alin. (1) si (2) din Constituție), în condițiile în care deputații sunt puși în imposibilitatea de a mai decide urmărirea penală a unui deputat membru al Guvernului, deși condițiile de fapt și drept ar fi îndeplinite, și astfel autoritatea judecătorească nu mai poate fi legal sesizată și nu se mai poate înfăptui justiția", se arată în sesizarea depusă de liberali la CC.

Liberalii mai arătau că "nelegalitatea a fost generată de Comisia juridică, de disciplină și imunități care a propus plenului un proiect de hotărâre cu articol unic conținând negația«'să nu ceară urmărirea penală»".

Potrivit alineatului (1) al articolului 157 din Regulamentul Camerei Deputaților, "proiectul de hotărâre privind cererea de urmărire penală, întocmit de Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi, cu respectarea prevederilor art. 67 din Constituţia României, republicată".

La 9 iunie, plenul Camerei Deputaţilor a respins cererea DNA de urmărire penală a premierului Victor Ponta pentru conflict de interese.

Premierul Victor Ponta este urmărit penal pentru fals în înscrisuri sub semnătură privată, complicitate la evaziune fiscală în formă continuată şi spălarea banilor în dosarul "Turceni - Rovinari", fapte pe care le-ar fi săvârşit în perioada în care era avocat.



12