Din 3 august 2021, se va călători în UE doar cu noile buletine electronice

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Din 3 august 2021, se va călători în UE doar cu noile buletine electronice
Social 15 Ianuarie 2020 / 19:55 958 accesări 0 comentarii

MAI a lansat în dezbatere publică un proiect ce vizează implementarea cărţilor electronice de identitate, acestea urmând să conţină date precum un certificat digital pentru semnătură electronică, datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi impresiunile papilare a două degete. Buletinele propuse de MAI vor avea dimensiunea unui card bancar, iar documentul va putea scuti cetăţeanul de drumurile la diferite instituţii ale statului, a precizat directorul de la Evidenţa Persoanelor. Din august 2021, se va călători în UE doar cu aceste cărţi electronice. „Noua carte electronică de identitate va cuprinde un cip, care va avea imaginea persoanei şi imaginea a două amprente, condiţii fiind impuse de regulamentul UE 1857/2019 - intrat în vigoare 2 august 2019 şi se va aplica direct începând cu 3 august 2021. (...) La momentul respectiv, statul român, ca orice stat membru în UE, va fi obligat să emită acte de identitate în noul format”, a declarat directorul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (DEPABD), Cătălin Giulescu.

AUTENTIFICARE DE LA DISTANȚĂ

Potrivit acestuia, noua carte electronică le va permite cetăţenilor să se autentifice, de la distanţă, în sistemele informatice ale administraţiei publice, pentru a accesa toate serviciile. Buletinul va fi de dimensiunile unui card bancar. „Nu contează că soliciţi eliberarea unei autorizaţii, soliciţi eliberarea unui certificat, a unei adeverinţe, vrei să inmatriculezi o maşină, vrei să te înscrii la şcoală, la un curs, să-ţi înscrii copilul la şcoală. Acestea pot fi făcute de la distanţă, de acasă, de la propriul calculator. Te loghezi în sistem, iar sistemul informatic de evidenţa persoanelor îţi va certifica identitatea”, a arătat Giulescu.

POȚI TRĂI FĂRĂ EL DAR NU POȚI CĂLĂTORI

Documentul nu este obligatoriu, potrivit proiectului, însă în viitor, fără ele nu se va mai putea călători în afara României. „Există o parte a societăţii româneşti care nu îşi doreşte document cu cip. Pentru această parte, proiectul stabileşte faptul că se poate admite această carte de identitate simplă, adică fără cip electronic. Totuşi, această carte de identitate simplă nu îţi va permite să mai călătoreşti în afara României. Începând cu 3 august 2021, cetăţeanul român va putea călători în UE doar în baza noilor documente de identitate emise pe noul format sau în baza unei cărţi emise până la data de 2 august 2021. Adică cele care sunt emise vor putea fi utilizate până la expirarea lor”, mai explică directorul DEPABD.

BULETINUL VA FUNCȚIONA ȘI CA UN CARD DE SĂNĂTATE

Chiar dacă acest card va funcţiona şi ca un card de sănătate, acesta nu va conţine grupa sanguină sau alte detalii privind istoricul bolilor deţinătorului. Cu noul buletin cetăţenii se vor putea autentifica exact aşa cum o fac în cabinetele medicale cu cardurile de sănătate. „În mare măsură, (buletinul, n.r.) va cuprinde datele de identitate ale persoanelor, numele, prenumele, luăm în calcul şi numele părinţilor. Semnătura olografă va fi înscrisă pe document întrucât este cerută de cetăţenii care locuiesc sau călătoresc în afara României. În spaţiul estic, este utilizată această semnătură olografă. Va fi pe document”, a mai spus Giulescu.

În România, liniile de producţie deja există, de aceea, la nivel de principiu, nu vor fi implicate instituţii private. „În momentul acesta, documentul nostru de identitate este confecţionat după tehnologia anilor 90, adică este considerat a fi cel printre cele mai vulnerabile documente din UE. Vom avea o securitate sporită a informaţiilor, vom utiliza tehnologii de ultimă oră, astfel încât să avem acelaşi nivel precum statele din UE. (...) Imprimeria Naţională va produce blanchetele, adică acel material cu cip inserat. Personalizarea, adică înscrierea datelor pe document şi în cip, se va realiza la Centrul Naţional Unic de personalizare a paşapoartelor din cadrul Direcţiei generale a Paşapoartelor”, mai explică specialistul.



Ştiri recomandate

Pagina a fost generata in 0.1671 secunde