Administratorii firmelor îşi vor asuma răspunderea pentru situaţiile financiare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Administratorii firmelor îşi vor asuma răspunderea pentru situaţiile financiare

Economie 27 Octombrie 2006 / 00:00 1148 accesări

Reprezentanţii firmelor care răspund de aplicarea reglementărilor contabile vor fi obligaţi să se înregistreze la Oficiul Registrului Comerţului, iar situaţiile financiare consolidate vor fi însoţite de o declaraţie scrisă a conducerii societăţii, prin care aceasta îşi asumă responsabilitatea. Aceste prevederi sînt incluse într-un proiect de modificare a Legii contabilităţii 82/1991, potrivit expunerii de motive aferentă actului normativ, publicată, ieri, pe pagina de Internet a Ministerului Finanţelor Publice (MFP). Astfel, directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, respectiv persoanele fizice şi juridice membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, va trebui să se înregistreze la Registrul Comerţului.

În cazul grupurilor de companii, situaţiile financiare anuale consolidate va trebui să fie însoţite de o declaraţie scrisă a administratorului societăţii-mamă prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea acestora. Declaraţia va confirma că politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate sînt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile şi că aceste situaţii oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea grupului. Membrii organelor de administraţie, de conducere şi supraveghere ale companiilor, precum şi ale societăţilor-mamă au obligaţia colectivă de a se asigura că situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor sînt întocmite şi publicate în conformitate cu legislaţia naţională.

Termenul de păstrare a situaţiilor financiare anuale, redus la 10 ani

Companiile vor fi obligate să păstreze situaţiile financiare anuale timp de 10 ani, faţă de intervalul actual de 50 de ani, şi vor depune o raportare anuală, al cărei conţinut va fi stabilit prin ordin al ministrului Finanţelor, potrivit unui proiect de modificare a Legii contabilităţii. Raportările anuale se depun la unităţile teritoriale ale MFP, în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, însoţite de dovada predării situaţiilor financiare anuale la Oficiul Registrului Comerţului, pentru publicare. Companiile care realizează contabilitatea în partidă dublă trebuie să publice situaţiile financiare anuale, respectiv raportul administratorilor şi raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, iar situaţiile anuale vor fi păstrate timp de 10 ani. Aceste prevederi se aplică şi sucursalelor înregistrate în România, care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, precum şi societăţilor-mamă care întocmesc situaţii financiare consolidate.

O societate-mamă întocmeşte atît situaţii financiare anuale pentru propria activitate, cît şi situaţii financiare anuale consolidate. Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva companiilor timp de 10 ani, de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, cu excepţia statelor de salarii, care se păstrează timp de 50 de ani. Proiectul de modificare a legii contabilităţii include o excepţie, astfel că MFP poate stabili, prin ordin, registrele de contabilitate şi documentele justificative care se păstrează timp de 5 ani. Situatiile financiare anuale consolidate se întocmesc în şase luni de la încheierea exerciţiului financiar al societăţii-mamă. Acestea cuprind bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere consolidat, precum şi celelalte componente, respectiv informaţii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, şi note explicative la situaţiile financiare anuale consolidate.



12