OUG privind vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul este neconstituţională

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
OUG privind vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul este neconstituţională Decizia CCR a fost admisă cu unanimitate de voturi
Justiție 18 Februarie 2020 / 18:01 2052 accesări 0 comentarii

Instituţia a transmis, printr-un comunicat remis presei marţi, că „Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situaţia extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată şi nici urgenţa reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea şi necesitatea reglementărilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constituţionalitate prevăzute de art.115 alin.(4) din Constituţie, aşa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudenţa constantă a Curţii Constituţionale”.

De asemenea, Curtea a constatat că „principala modificare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.111/2011 adusă prin actul supus controlului de constituţionalitate, respectiv cea referitoare la achiziţionarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans, a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019, apoi până la 31 martie 2020, în condiţiile în care Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.62/2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedeşte inexistenţa urgenţei reglementării”, conform sursei citate.

Pe 27 august 2019, în perioada Cabinetului Dăncilă, a fost adoptată ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi a Ordonanţei de urgenţă a guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice. Aprobarea OUG a fost făcută în prima şedinţă după vacanţa parlamentară.

Pe 12 septembrie 2019, Avocatul Poporului a sesizat CCR privind OUG care modifică legea de funcţionare a Sistemului naţional 112 şi care prevede vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul precum şi stocarea datelor celor care sună la 112. Instituţia reclamă că nu se justifică situaţia de urgenţă.

„Având în vedere competenţa şi vocaţia constituţională a Avocatului Poporului de apărare a drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice, ţinând seama de interdicţia constituţională a adoptării ordonanţelor de urgenţă care afectează drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională a României cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice”, arată Avocatul Poporului, într-un comunicat de presă.

Instituţia condusă de Renate Weber a constatat, printre altele, că OUG nr. 62/2019 afectează drepturi, libertăţi şi îndatoriri cetăţeneşti.

„Avocatul Poporului apreciază că se impune din partea legiuitorului delegat un spor de rigoare în motivarea urgenţei, a dovedirii existenţei unei situaţii extraordinare, cu respectarea principiului proporţionalităţii restrângerii exerciţiului drepturilor afectate şi a jurisprudenţei Curţii Constituţionale, exigenţe pe care actul normativ criticat nu le întruneşte. Argumentele utilizate în preambulul actului normativ nu sunt de natură să justifice situaţia extraordinară şi nici urgenţa unui act normativ care, reglementând obligativitatea colectării datelor cu caracter personal şi a stocării pe un termen nedefinit a acestora, limitează drastic exercitarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată. Cât priveşte argumentul legat de necesitatea stringentă privind localizarea celor care apelează la 112, Avocatul Poporului menţionează că aceasta era posibilă şi prin reglementarea anterioară”, conform sursei citate.

Avocatul Poporului a mai transmis atunci că „din examinarea dispoziţiilor legale nu rezultă scopul colectării datelor de identificare şi nici asigurarea garanţiilor că acestea vor fi folosite exclusiv în scopul declarat în preambul. Finalitatea urmărită de legiutorul delegat, şi anume reducerea apelurilor abuzive prin identificarea şi sancţionarea apelanţilor abuzivi, prin intermediul colectării datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplătite, nu constituie o situaţie extraordinară, nu este de natură a justifica urgenţa reglementării”.

În ceea ce priveşte completarea OUG 111/2011 privind comunicaţiile electronice, instituţia transmite că Guvernul nu a justificat de ce nu poate fi amânată reglementarea sau de ce este necesar ca regulile de colectare a datelor utilizatorilor de cartele preplătite să fie făcute prin ordonanţă de urgenţă.

Avocatul Poporului a argumentat că aceeaşi reglementare a fost, anterior, declarată neconstituţională de către CCR.

„De altfel, urgenţa reglementării nu se justifică nici prin prevederile conţinute, întrucât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 nu cuprinde nicio măsură de aplicare imediată de natură să rezolve o situaţie extraordinară. Dimpotrivă, aplicarea efectivă a soluţiei legislative privind colectarea datelor de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM preplătite se realizează începând cu data de 1 ianuarie 2020. (...) Avocatul Poporului reaminteşte faptul că, prin Decizia nr. 461/2014 a Curţii Constituţionale, a fost admisă obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, în ansamblul ei. Comparând textele din actul normativ constatat neconstituţional şi cele din art. II al ordonanţei de urgenţă criticate, Avocatul Poporului observă că unele conţin aceleaşi soluţii legale”, mai arată instituţia.

Avocatul Poporului a observat faptul că O.U.G. nr. 62/2019 încalcă art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin afectarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată, prevăzut de art. 26 din Legea fundamentală şi art. 11 şi art. 20 prin raportare la art. 8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Instituţia mai notează că măsura colectării datelor aparţinând utilizatorilor de cartele prepay nu este adecvată pentru sancţionare celor care apelează abuziv Serviciul de urgenţă 112.

„În fine, Avocatul Poporului apreciază că actul normativ criticat este în contradicţie cu dreptul şi jurisprudenţa europeană în materia comunicaţiilor electronice şi nu asigură un cadru adecvat şi suficient de protecţie a datelor cu caracter personal de la dispoziţia administratorului SNUAU, conform legislaţiei europene în materie, măsura colectării însăşi fiind neadcvată în sensul depăşirii scopului propus – acela de sancţionare a apelanţilor abuzivi la Serviciul de urgenţă”, conchide sursa menţionată.



Ştiri recomandate

Pagina a fost generata in 0.1308 secunde