Picasso şi dansul! O istorie completă a artei plasticii mişcării

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Picasso şi dansul! O istorie completă a artei plasticii mişcării

Cultură 29 Iunie 2018 / 18:24 888 accesări

Expoziţia „Picasso et la danse”, deschisă până la 16 septembrie la Opera Garnier din Paris, propune vizitatorilor aproximativ 130 de lucrări, documente, fotografii, costume şi elemente de decor din spectacole de balet aparţinând colecţiilor Operei şi Bibliotecii Naţionale a Franţei, relatează AFP. „Dansul reprezentat în operele pictorului şi colaborările cu trupe de balet sunt cele două tematici majore ale expoziţiei”, explică Bérenger Hainaut, specialist în conservare la departamentul de muzică de la Biblioteca naţională şi unul dintre curatorii expoziţiei.

Colaborarea dintre Pablo Picasso şi compania de balet a lui Serge Diaghilev a început în 1916 odată cu spectacolul „Parade”, pe un libret de Jean Cocteau. Pictorul a desenat şi o caricatură a poetului care va putea fi admirată în cadrul expoziţiei. „Jean Cocteau era fascinat de Picasso şi l-a adus pentru a realiza decorurile şi costumele la „Parade”, care a avut un succes răsunător”, continuă expertul. „Pe lângă relaţiile de muncă şi lumea mondenă, pictorul leagă relaţii de prietenie durabile”, adaugă acesta, „dar şi o relaţie sentimentală cu Olga Koklova”, cu care se va căsători în 1918. Desenele şi fotografiile vorbesc despre începutul relaţiei dintre pictor şi balerină. După această primă experienţă, Picasso produce în mai multe rânduri decoruri şi costume pentru companii de balet ruseşi. „Vizitează studiourile de repetiţii, merge cu trupele de balet în turnee, lucru care îi permite să facă schiţele pe care le vom expune aici”, precizează Ines Piovesan, directoarea editurii Operei naţionale din Paris şi una dintre curatorii expoziţiei.

Dacă intervenţia lui Picasso se limitează câteodată la un simplu decor de fundal, în schimb artistul spaniol va fi foarte implicat în patru spectacole importate care au avut loc în intervalul 1917-1924 şi care sunt prezente în cadrul expoziţiei: „Parade” (1917), „Le Tricorne” (1919), „Pulcinella” (1920) şi „Mercure” (1924).

În 1962, reluarea spectacolului de balet „Icare”, în coregrafia lui Serge Lifar, va prilejui colaborarea unică dintre Picasso şi Opera din Paris, detaliată de asemenea în lucrările prezentate în cadrul expoziţiei. În afara lucrărilor prilejuite de spectacolele de balet, Picasso a realizat, începând cu anul 1900, multe pânze reprezentând scene de dans sau corpuri în mişcare, cum este, spre exemplu, dansul din „Salomé” (1905) cu versiunea sa din 1971.

Taguri articol


12